2 november 2010

Tomatsoppa



Så här års blir det hemma hos oss gärna värmande soppa med ett gott bröd flera kvällar i veckan och i år har vi varit lite extra duktiga att ta hand om våra egna odlingar just i soppformatet - jordärtskockor, potatis, rödbetor, morötter och nu senast de sista tomaterna som mognat inne på kvist. Jag har ett gammalt recept med mig från tiden i England då jag bodde tillsammans med ett vegetarianpar som var väldigt dedikarede (bara vegetariska skor där!) och duktiga på att laga fina gröna måltider av säsongens grönsaker (lite före sin tid trendmässigt skulle man kunna säga - anno 1997).

Receptet nedan tror jag mig ha hittat i en av deras fina kokböcker från New Covent Garden Food Company. Företaget ifråga har en lysande affärsidé att sälja utsökta soppor på tetra i matbutikerna, smakerna varierar utifrån årstid och man kan vara säker på att slippa alla sorters tillsatser och skumma ingredienser. Med andra ord en snabb och god middagslösning som jag gärna skulle hitta i butiken här hemma för de dagar man inte riktigt har tid eller lust för ett längre soppkok. Som pricken över i:et ger de sedan ut sina härliga recept i kokböcker och här kan man hitta ett par smakprov.

DSCF3702

Mitt säkerligen något modifierade recept på tomatsoppa som är krämig som Heinzsoppa på burk, men tusen gånger godare och helt befriad från tråkiga tillsatser.

Tomatsoppa från Covent Garden, 4 portioner
4-5 potatisar i stora tärningar*
4 små schalottenlökar, hackade
3 vitlöksklyftor*, skivade
1 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar*
Kokas ihop allt tills potatisen börjar mjukna. Sedan lägger man i…
500 g tomater i klyftor*
2 msk tomatpuré*
2 tsk råsocker*
2 msk vispgrädde*
Koka allt i 5 minuter till och kör sedan soppan slät med mixerstaven innan du kryddar upp med timjan, chiliflingor, salt och peppar. Servera med ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar