25 april 2010

Janssons skållade

DSC00391

Mamman i det här huset har gett sig på att baka sig igenom den underbara Bröd från Brunkebergs Bageri och nu har turen kommit till ett gäng ljuvliga "korvmacke limpor". Janssons skållade blir precis så söta och mellissmaskiga som man förväntar sig när receptet förespråkar stora mängder av både honung och sirap.

Den närmsta beskrivningen jag kan komma på av bröden är "som Skogaholmslimpa borde smaka". Det söta och mjuka inkråmet är inte allt för olikt i smaken, men konsistensen och spänsten är betydligt trevligare och det är ändå inget jämfört med den ljuvliga mörka och sega skorpan. Inte ett bröd att sträckäta när man försöker hålla sig till en kalorisnål kost, men åh-så-ljuvligt till en korvmackepicknick eller en riktigt smakrik ostmacka till kvällsteet.

Janssons skållade, 4 limpor

Steg 1 - skållning:

500 g vatten

250 g fint rågmjöl*

Steg 2:

skållningen

250 g vatten

100 g jäst

400 g+ 800 g vetemjöl*

150 g honung*

140 g mörk sirap*

25 g havssalt

ägg* och smör* till pensling

Koka upp vattnet och häll över rågmjölet - vänta tills skållningen kallnat, kan stå flera dygn i kylen innan du fortsätter.

Blanda skållningen med vatten, jäst, 400 g av mjölet, och honungen - arbeta i maskin 8 min, låt vila 30 min. Tillsätt resten av mjölet, sirap och salt och arbeta i maskin 10 min. Låt vila 30 min.

Forma till 4 runda bullar, låt vila 10 min. Platta till på mitten, vik in kanterna under bullen för att få spänning, platta till igen. Rulla till jämna bröd, låt jäsa 1,5 hr eller i kyl över natten.

Pensla med ägg, grädda i 180 C till 98 C (ca 30 min). Pensla med smält smör när bröden kommer ut och lår svalna på galler.

*ekologiska ingredienser



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar