23 december 2010

En inställsam svärdotter

DSC02227

Det var väldigt vad man får inspiration när alla måsten eliminerats, men visst hjälper det till att man varken behöver lomma iväg till tidsödande kontorsvistelse i juletid eller slåss med paketjägare på stan. Själv steg jag upp i ottan (eller i alla fall kl åtta…) för att få julmaten inhandlad innan alla andra kom på samma genialiska idé och det visade sig vara ett vinnande koncept.

Förutom den lilla detaljen att butiken så dags uppenbarligen är proppfull av konfererande pensionärer som tvunget måste samlas i stora diskussionsklungor mitt i gångarna, alternativ behöver ha kundvagnen med sig ända in i prinskorvshyllan, så var allt frid och fröjd. Hyllorna var välfyllda, fritt fram i shopexpresskassorna och man kunde parkera lugn och stilla utan att bemötas av varken knutna nävar eller tutande surgubbar.

Dagens välvilliga tomte blev mekanikern på Bilia som med råge kompenserade för sina inkompetenta och sinnesslöa kollegor i kundtjänst. Genom att titta på vårt trasiga bilskrälle en dag tidigare än utlovat, hitta och åtgärda felet och dessutom vara hygglig nog att klämma in reparationen under garantin som löpte ut ett par månader innan eländet klappade ihop blev han min hjälte för dagen.

Medan hyggliga maken återlämnade hyrbilen och hämtade hem det återupplivade Volvoskrället avslutade lilleman och jag julbaket med de utsökt goda saffransbullarna och en mjuk pepparkaka att skicka med farfar hem på julafton. Så här i juletid är vi lite extra inställsamma och min mammas utmärkta recept har tidigare om åren vunnit mig svärfars komplimanger om att julbaket varit i klass med hans egen moders. Låter smickrande tycker jag!

Mammas mjuka pepparkaka
2 ägg*
2,5 dl socker*
1,5 dl gräddfil*
100 g smör*
2 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl*
1 tsk malen ingefära
1 tsk malda nejlikor
1 tsk kanel*
Vispa ägg och socker, smält smöret och blanda de torra ingredienserna. Blanda samman allt, bröa en form och grädda kakan ca 45 minuter i 175 C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar