15 november 2010

100% ekologiskt..och lite gas

kikärtor
Med risk för att bli känd som en riktig sopprot, så fortsätter jag att spotta ut recept på utmärkta höstsoppor. För ett tag sedan var tjejerna på jobbet hembjudna till en mammaledig kollega och till min stora glädje upptäckte jag att värdinnan och jag har en hel massa gemensamt som vi aldrig förr kommit att diskutera i kontorsmiljö. Vi odlar grönsaker på längden och tvären i våra pyttiga moderna trädgårdar, är roade av matlagning och har en likartad syn på det här med prioriteringar mellan familj och jobb. Tänkt vad lite man egentligen vet om sina kollegor fast att man träffas varje dag på kontoret.

Hursomhelst bjöds vi denna afton på en härlig meny i höstens tecken och till förrätt retade vi smaklökarna med en soppa som jag aldrig hade fått för mig att laga om jag inte fått smakbevis för hur god den var. Basen var kikärtor, smaksättningen timjan och på toppen en smakrik tryffelolja och riven ost– en kombination jag aldrig själv kommit på.

Häromdagen slog vi på stort här hemma och moderniserade torsdagens klassiska ärtsoppa (som vi aldrig annars intar…) med denna kikärtsversion ackompanjerad av de superenkla och goda baguetterna vi brukar svänga ihop. Jättegott, mättande och lite knorrande i magen som ett brev på posten…men lite får man stå ut med! Som pricken över i:et - 100% ekologiskt!

DSC01702
Kikärtssoppa, 4 portioner
1 vitlöksklyfta*, hackad
4 msk olivolja*
1 burk, ca 400 g kikärtor*
1 tärning hönsbuljong*
8 dl vatten
1 tsk timjan*
salt
peppar *
några droppar vitvinsvinäger*
tryffelolja och riven ost till serveringen
Fräs vitlöken utan att den tar färg. Tillsätt buljongen, kikärtor, vatten och timjan. Småkoka i ca 15 min, mixa soppan. Krydda med salt och peppar, samt några droppar vitvinsvinäger. Vid servering droppar man eventuellt ett par droppar tryffelolja i sin tallrik (ta inte för mycket då oljan är väldigt smakrik) och strö över riven ost.

2 kommentarer:

  1. Denna ska jag prova! Soppa är så gott på hösten/vintern men min käre make tycker inte riktigt att det räknas som "mat" så det blir inte riktigt så ofta om jag önskar. I helgen åt vi kålsoppa med frikadeller. Den var nog 100% ekologisk den med, kanske minus en del kryddor då.

    SvaraRadera
  2. Kikärtssoppa låter spännande! Måste erkänna att jag aldrig lagat något med kikärter, men det får nog bli dags snart!

    SvaraRadera