18 januari 2010

Soppa med mormors baguetter

caldo verde

Förra söndagen tipsade jag om Sanna Töringers utmärkta bok Vintermat här och igår var det dags att prova ett av de värmande och till stor del klimatvänliga (minus korven!) recepten:

Caldo Verde – portugisisk soppa, 4 port

1 gul lök, hackad* 
0.5 dl olivolja* (jag tog betydligt mindre)
1.2 l vatten
2 höns- eller grönsaksbuljongtärningar*
4 mjöliga potatisar*, medelstora
1 l savoykål, mycket fint strimlad
2 starka korvar
Salt och peppar

Fräs löken i lite av oljan, häll över vatten, lägg i buljongtärningarna och potatisen, skuren i bitar. Koka tills det börjar mosa sig, vispa soppan så att potatisen mosar sig. Lägg i kålen och häll i oljan, salta och peppra, skiva och stek korven och lägg den i soppan.

En räddning i alla väder som bakas titt som tätt hos lilla familjen är de superenkle baguetterna från mormor som varit med i hela mammans barndom. Lika bra att göra en dubbel sats när man är igång och vips har man frysen full med gott bröd att ta fram till veckans soppor.

Mormors baguetter, 3 st

1 dl (55 g) fullkorns-/grahams-/rågmjöl*

7 dl (420 g) vetemjöl*

1,5 tsk salt

3 dl ljummet vatten

25 g jäst

2 msk olivolja*

Lös upp jästen i vattnet, tillsätt övriga ingredienser och arbeta i degbunke/matberedare ett par minuter. Låt jäsa ca 20 min, baka ut till 3 avlånga bröd som skåras lätt med vass kniv, låt jäsa ytterligare 20 min och baka sedan 9-10 min i 275 C. Båda jästiderna kan kortas eller förlängas precis efter vad som passar – superbekvämt!

DSC09623

Översta bilden är lånad från recept.nu



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar