14 november 2010

Trädgårdsgrönska i november

trädgård
Med inslag av ett väldigt modest farsdagsfirande (hoppas far i huset känner att vi älskar honom lika mycket varje dag på året!) och middagsbjudning på lördagskvällen, så har helgen fullständigt gått i trädgårdens tecken. Egentligen kan man väl knappast komma längre ifrån trädgårdsskönhet så här i novembers eländiga gråväder när naturen gör allt utom att grönskar och till på köpet inte ens är klädd i en vacker vinterskrud, så därför var det extra härligt att drömma sig bort på kursen med temat “designa och planera din trädgård”.

Den gamla klyschan om att tiden går fort när man har roligt kan jag inte annat än instämma i och en hel väldig massa hann jag lära mig av både kursledaren och de sju andra trädgårdstokarna jag tillbringade dagarna med. Det långsiktiga målet är att komma till slutsatsen hur man vill ha det i sin egen trädgård, men på vägen behövs naturligtvis en hel massa idéer och inspiration, samt den lilla påminnelsen att alltid utgå från helheten innan man förlorar sig i planteringar, odling och annat pyssel. Vi fick vägledning i att rita en egen trädgårdsplan och nu ska jag tillbringa hela vintern med att sluka trädgårdsböcker och lura på hur min lilla plutteplätt ska få känslan av både rymd och rum medan jag kombinerar allt mitt grönsaksodlande med önskad blomsterprakt och lite listiga designtrix. Det blir en tuff nöt att lura på!

Bilden är så klart lånad! Jag har bara en liten bit kvar dit…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar