23 oktober 2010

Nattad inför vintern

DSCF3632
Idag har det ösregnat som bara den här i Halland, men ändock har lilla familjen spenderat precis hela dagen i trädgården. Vi har slitit och jobbat hårt för att natta trädgården inför vintern och ge oss själva bästa utgångsläget för kommande odlingssäsong. Tänk vad man kan hålla sig sysselsatt med blott 332 kvm - jag undrar hur det ska bli en dag när vi förverkligar drömmen om stort, lantligt och massor med grödor!?

DSCF3633

Snälle svärfar hade lånat ut sin monstertvätt och maken tog den äran i att tvätta alla odlingstråg och krukor till tiptop skick. Nu är de fint staplade för sin vintervila i förrådet och färdiga för nästa års tomatplantor och andra godsaker. Gissar att det var den lille pojken i maken som fick ett extra adrenalinpåslag av att springa med pickadollen i högsta hugg. Effektiv var han och fint blev det. Sonen nöjde sig med att betrakta en stund på avstånd innan han tog säsongens sista tur med sin minigräsklippare.

DSCF3636 
Frun i huset hade sparat allra bästa skörden till sist – jordärtskockorna! Över jord har plantorna stått ståtliga värre med sina närmare två meter, men jag var lite orolig huruvida det skulle finnas några rejäla knölar därunder. Förra året räckte knölarna nätt och jämt till en portion soppa och utsäde. Min oro i år var dock helt obefogad och nu har jag en riktigt rejäl skörd med mig in. I experimentellt och kretsloppsfrämjandesyfte fick jag för mig att plöja tillbaka allt det gröna i jorden. Då jag planerar att ha jordärtskockorna på samma ställe nästa år vågade jag mig på att dra ner både rötterna och de sönderklippta stjälkarna tillsammans med ny och fin jord. Vi får se om det blir lyckat eller om jag förbannar mig själv nästa höst när skockorna antingen stått i för dålig jord eller spridit sig som en löpeld över halva landet och växt sig finfina.

Tyvärr är denna lilla knöl ett av de få områden i livet där maken och jag är totalt oeniga. Jag älskar jordärtskocka, medan han tycker det är djävulens värsta gasbildande gissel. Tror nog i alla fall att jag imorgon ska bjuda svärfar på min godaste soppa i världen som tack för lånet av tvätten. Sonen hans får väl hänga läpp, eller möjligtvis äta resterna på de goda tacosen som han bjöd på ikväll i sällskap av en stärkande Corona. Nu ska vi värma våra genomfrusna kroppar vid en sprakande brasa!


2 kommentarer:

  1. Oj, vad ni kommer att vara glada för detta slit till våren! Oftare än oftast är det just de där tråkiga jobben som "glöms" bort hos oss på hösten:)

    Ha det gott och njut av jordärtskockorna;)
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Oj vad duktiga ni har varit! Jag skulle behöva, verkligen göra dito... men jag drar mig... vill inte ....

    Vilka härliga skockor, ska nog ha sådana nästa år... gillar ju soppa på dem, dessutom är de goda som rostade i ugn... MUMS!

    SvaraRadera