12 oktober 2010

Mitt lilla tomatlabb

DSCF3439

Mina 25+ tomatplantor har som sagt skövlats för säsongen och blivit till grovkompostmaterial i jordlasagnerna som ska stå färdiga för odling nästa vår. De mogna tomaterna har ätits på längden och tvären, blivit till en utsökt röd tomatmarmelad och spännande hemgjord ketchup. De omogna frukterna har förvandlats till ett utmärkt komplement till vinterns ostbrickor i grön tomatmarmelad och nu senast syltats enligt gammalt familjerecept. Nu återstod bara de sista två stegen av årets härliga tomatodlaräventyr – utvärdering av resultatet och att ta frö för nästa års odlande.

Trots att det säkerligen vid tillfälle stått en liten tomatplanta hemma i de flesta trädgårdar, på balkonger eller fönsterbrädor skulle man lugnt kunna säga att tomatodling inte är något för den otålige eller slarvige. Med andra ord är det ett mysterium att jag är biten!? I sammandrag kan jag nu konstatera att årets odling pågått i dryga sex månader från frösådd på fönsterbrädan till nedklippning av plantorna till kompost nu i helgen. Hemmet har tidvis mestadels liknat en djungel av tomatplantor och många har de tillfällen varit då tunga murartråg släpats runt på vårt trädäck utifrån utlovat väder och vind. Naturligtvid skulle processen varit betydligt effektivare och enklare med ett växthus, men än så länge förblir det en dröm. Men en dag, då blir det ett stooort växthus med massor av fina tomatplantor blandat med andra vänner.

De fyra sorterna jag odlade i år var Supersweet 100, Cheerio, Yellow Pear och busktomaten Taxi och allra godast var den sistnämnda med stora gula frukter. Jag tar frö enligt tomatgurun Åke Truedssons “proffsmetod”. Frön skrapades ur en mogen frukt ner i en glasburk och lite vatten hälldes på. Häri får det jäsa, så att dåliga frön och fruktköttet flyter till ytan medan de fina fröna sjunker till botten. Jäsandet pågår i knappt en vecka och ett par gånger på vägen sköljer jag fröna och häller på nytt friskt vatten. Till sist torkas fröna och förvaras sedan torrt till frösådd i april nästa år. Detta och mycket mer lär jag ur Truedssons utmärkta bok Odla tomater.

I boken finns också massor av tips på roliga sorter att prova framöver och jag har kompletterat min “pensionärsimage” ytterligare med att gå med i Tomatklubben för att kunna köpa frö och gå på tomatkurs nästa vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar