7 oktober 2010

Gröna tomater

DSCF3442

Misstänker att jag inte är den enda glada amatörodlaren som har köksbänken full med sådana här små gröna rackare nu när frosten satt eld i baken på oss att plocka in de sista tomaterna. Jag ägnade helgen åt att klippa ner tomatplantor, tömma de stora tunga odlingstrågen och samla in mängder med omogna gröna frukter.
I år har jag redan gjort massor av grön tomatmarmelad, så nu var det dags att komma på något annat sätt att ta tillvara de små gröna godingarna.

Jag drog mig till minnes de syltade gröna tomaterna som min mormor gärna serverade till söndagssteken och som min egen mamma också brukar bjuda på. Säkert som amen i kyrkan kunde modern gräva fram receptet ur en av sina tusen handskrivna receptböcker med intressant lösbladssystem av instuckna lappar (som man aldrig fått röra, eftersom mamma vet precis var hon har allt – påstår hon…). Liten modernisering av det omständliga receptet och vips hade jag en jätteburk med syltade gröna tomater.

DSCF3443

Syltade gröna tomater, en rejäl burk och en liten
2 kg gröna tomater
2,25 L vatten och 0,75 dl salt
Till lagen:
5 dl ättikssprit (2,5 dl 24% ättika + 2,5 dl vatten)
5 dl vatten
800 g socker
2-3 kanelstänger
1 tsk hela kryddnejlikor
Pricka tomaterna med en sticka för att de inte ska spricka. Koka i vatten och salt tills de är lagom mjuka. Låt rinna av i en sil och lägg i en rejäl glasburk. Koka upp lagen och häll över tomaterna. Klart! …ett gott tillbehör till olika kötträtter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar