8 oktober 2010

Någon ni sett i historieboken?

DSCF3417[1]

Häromdagen när vi hade fikabesök svängdes det snabbt ihop en sats muffins som jag kände att jag behövde dela med mig av till övriga världen. Receptet googlade jag ifatt på någon muffinssajt och det fick för dagen modifieras till vad som fanns i skafferiet – ett Anton Berg Mintchoklad, Fair Trade och allt…

Originalreceptet påbjöd Toblerone istället och jag skulle dryfta mig att tro att det säkert inte gör de små underverken minsta lilla mindre tilltalande. Bilden nedan på underverken är inget kul alls, men däremot skrattade jag desto mer åt sonen á la Führer.

DSCF3415[1]

Muffins med lite extra kladd, ca 15 st
100 gram smör*
2 ägg*
2 dl socker*
2 dl vetemjöl*
1 tsk vaniljpulver*
1 krm salt
4 msk kakao*
0,5 tsk bakpulver
100 g choklad av önskad sort, hackat
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt alla de torra ingredienserna, smöret och chokladen. Fyll vanliga muffinsformarna till 2/3 och grädda 12-15 minuter – lite beroende på hur kladdiga du vill ha dem.
*ekologiska ingredienser

1 kommentar: