16 juli 2010

Lattjo i landet

DSC01049

Till skillnad från förra året när det var premiär för min stora odlingslåda och jag överväldigades av växtkraften har det varit en lite långsam start i år. Kanske har mina förväntningar vuxit efter den utmärkta kursen jag gick i grönsaksodlande, eller kanske gjorde jag bort mig med mina ivriga försök att förlänga odlingssäsongen. Efter mina framgångar med lök, morötter, rödbetor, potatis, bönor och lite olika salladssorter förra sommaren fick jag blodad tand och försökte mig på en sen höstsådd.

Det sattes vitlök, grönkål, mangold, palsternacka och salladslök som alla enligt instruktionen skulle klara en vinter i jord för att sedan spira tidigt på våren. Nu var ju vintern särdeles tuff i år, eller kanske satte jag mina frön lite för tidigt i oktober så de hann gro frö mycket. Resultatet var nämligen pannkaka och mitt sista hopp stod till grönkålen som växte på så fint – tills den slog ut med vallmoblommor! Doh – rester av förra årets sommarblandning som trängdes in bland grönsaksraderna.

Ja, ja man lär så länge man lever och känner jag mig själv kommer jag säkert inte att kunna låta bli ett nytt försök i höst. Problemet det åsamkat mig i år (och som inte ska upprepas) är att jag inte vågade luckra jorden i våras när jag fortfarande var hoppfull om vårskörd och därmed fick jag förmodligen heller inte ner tillräckligt med gödsel och kompost i jorden.

Nu försöker jag kompensera med torkat klippt gräs för gödning och ett försök att hålla fukten bättre i jorden. Ett par omgångar nässelvatten har också delats ut väl spätt med vatten (1+9 delar). Jag hoppas det tar bättre fart nu när ett par riktigt varma dagar blandats mer ett gäng rejäla sommarregn.
I år har jag också utökat odlingarna med de fem halva pallkragarna som jag fick av svärfar och där det växer klart bättre i den nya näringsrika köpejorden blandad med kogödsel.

Mer om mina små grödor imorgon – för den som orkar…

2 kommentarer:

  1. Hör gärna mer om dina grödor! :-) Det är bara att göra nytt försök igen!

    SvaraRadera
  2. Om du är ute efter gödning ifrån gräsklippet så får du lägga på det färskt annar så tror jag inte att det ger någon gödning.....

    SvaraRadera