4 maj 2010

En ung pensionär

DSCF1724[1]

När mamman över fredagens lunch diskuterade helgens planer med kollegorna skrattades det gott åt vad som verkade vara värsta pensionärsvarningen för de jämnåriga. Det tycktes vara väldigt lustigt att mamman skulle upp tidigt på lördagen för att spendera nästan hela dagen på en workshop i grönsaksodling.

DSCF1732[1]

Visst låter det lagom hippt att vara medlem av en förening med namnet Kungsbacka Trädgårdsvänner och visst skulle man nog kunna kalla sig ungdomssektionen som maken glatt påpekar, men vet ni vilken rafflande panghelg jag har haft med likasinnade!?

Ingen har väl missat mammans passion för närodlat och ska det bli ännu ett snäpp bättre, så är det ju såklart “härodlat” som gäller. Förra året när trädgården var helt nyanlagd kom jag igång hyggligt med rödbetor, lök, morötter, bönor, ett par sorters sallad och ett potatisland tillräckligt för att förse oss med alla potäter vi kunde äta mellan midsommar och mitten på augusti. Örter hade jag för hela sommarens behov, medan tomaterna nätt och jämt hann bli en utsökt grön tomatmarmelad innan frosten slog till.

DSCF1721[1]

Efter en lång vinter med massor av tid att drömma om allt som ska spira på täppan blev jag överlycklig när min “pensionärsförening” erbjöd en grönsaksodlar kurs i tre delar. Första tillfället med teori missade jag tyvärr, men lita på att jag tog igen det med råge under lördagens teoritillfälle. Tillsammans med 10 likasinnade grönsaksnördar var mamman i fullständig extas när hon fick, lära, lära, lära och prova på en massa nya tricks och tips för att få till sitt grönsaksland precis så fint som man önskar.

Att kursledaren, vars fullkomligt ljuvliga trädgård vi fick påta runt i, var fantastiskt kunnig och engagerad gjorde detta till en fantastisk dag trots de iskalla vindarna som pinade oss i landet. Förutom en grundlig genomgång av jordförbättring, växtföljder, vattning och massor av tips på användbara grödor var härligt att få svar på ALLA frågor man har som glad novis i myllan.

DSCF1734[1]

För mitt eget minne och förhoppningsvis till nytta för den som delar mammans passion i grönsakslandet tänkte jag framöver dela med mig av några av de fantastiska tipsen jag fullständigt slurpade i mig. Snacka om att vara taggad inför den stundande odlarsäsongen! Måtte det snart bli ett par grader varmare innan alla mina frösådder, sticklingar och plantor fullständigt spränger oss ur huset. Vi lever just nu i en djungel av tomat- och basilikaplantor, badrummet är en oas av squash- och gurkplantor. Lillen har rummet fullt av chili- och paprikaplantor och maken står snällt ut med såbrätten staplade på höjden i sällskap av äggkartonger fulla av potatisar på groddning. …en oinvigd skulle nog skaka rejält på huvudet!

Älskling – jag behöver…

DSCF1723[1]

2 kommentarer:

  1. Åh va roligt!!! Jag läntar också efter att få börja så alla fröer utomhus. Squash, blomkål, romanesco och fänkål tänkte jag förgro innomhus nu och även olika bönor. Hur har du gjort med dessa?

    Hälsningar
    Nina

    SvaraRadera
  2. Jag har taggat dig!

    SvaraRadera