18 april 2010

En givande dag

ekocoop

…hade mamman i lördags när hon smet från son och make för att prova sina vingar som ekologisk ambassadör. För ett litet tag sedan gick jag utbildningen till ekologisk ambassadör i Kooperationens regi och nu dök det upp ett tillfälle att “ta ett uppdrag” på vårt lokala Coop Forum.

Temat för dagen var att belysa att det faktiskt inte kostar så många kronor extra att välja ekologiska alternativ. Som “konversationsöppnare” hade jag två uppsättningar “lördagsgott” där ena alternativet var konventionellt producerat och det andra var rakt igenom ekologiskt. Kunderna fick gissa den eventuella prisskillnaden och på så sätt kom det igång diskussioner om både ditt och datt som berör för- och nackdelarna med att fylla korgen med ekologiska varor.

Till min stora glädje och förvåning var det en absolut majoritet som menade på att det knappt var någon prisskillnad i det stora hela att välja ekologiskt idag. De flesta sade sig välja ekologiska alternativ när det bara var ett par kronors prisskillnad och framförallt om det ekologiska alternativet stod bredvid och lika synligt som det konventionella. Däremot var det flera kunder som hade önskat sig att de ekologiska förpackningarna skulle skilja sig tydligare från de konventionella, så att man kunde hitta dem lättare. Man tyckte t.ex. att ekologisk mjölk och juice var alldeles för svår att särskilja på förpackningen. Jag håller med!

Lite extra glädjande var att de skolungdomar jag pratade med (ofta i sina föräldrars sällskap) alla såg helt frågande ut när jag föreslog att det kanske kunde vara dyrare med ekologiska varor. Alla var övertygade att om något skulle det vara billigare med varor som var producerade på ett miljö- och djurhållningsvänligt sätt. Man kan ju alltid hoppas att det betyder att vi kommit så långt som att ekologiska val snarare är självskrivna än “a big deal” för framtidens konsumenter.

Dagen var lång, kroppen värkte efter sex timmar på fötterna och jag var alldeles slut i både mun och huvud, men möjligheten att vara med och påverka i en fråga man brinner för vill jag inte missa. Naturligtvis fick jag inte “frälst” den stora delen av butikens kunder som lever med övertygelsen att ekologiskt inte är för dem av en eller annan anledning, men säkerligen satte våra pratstunder igång en eller annan fundering. Slutligen kan jag rapportera att det är minst sagt underhållande att studera alla de knep folk tar till för att slippa få ögonkontakt med en klämkäck ekotyp med grönt “miss universum band à la ekoambassadör”. Tror visst att jag sett allt nu!

För dig som har en övertygelse att ekologiska och/eller Rättvisemärkta alternativ är vägen framåt och tycker det skulle vara kul att ta möjligheten att påverka, så kan jag varmt rekommendera att bli ambassadör. Lite mer läsning på ämnet finns i artikeln “Ambassadör som hoppas ge eko”.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar