29 februari 2012

Cheesecake som den ska vara



Igår firade vi husets stora födelsedagspojke med hans absoluta favorit - cheesecake! Ingen av oss hade sinnesnärvaro att föreviga godbitarna, men eftersom jag nu äntligen hittat tillbaka till ett riktigt bra recept måste det dokumenteras här och nu. Detta kan man verkligen kalla ett grundrecept för cheesecake precis som den ska vara med tunn kexbotten och en fast och len Philadelphiakräm som stelnar perfekt vid gräddning. Igår dekorerades härligheten med rikliga mängder blåbär och färsk mango - mmmm!

Cheesecake orginal, 6-8 bitar
8-12 digestivekex i smulor (beroende på hur tjock man vill ha sin kexbotten)
75 g smält smör
400 g Philadelphiaost
1 dl strösocker 
1 tsk vanilj
1 msk vetemjöl
1 liten nypa salt
2 ägg
Smält smöret, krossa kexen och blanda ihop till en smulig smet. Tryck ut blandningen på botten i en bakform med löstagbar kant. Förgrädda ca 10 min i 175 C.

Rör ihop övriga ingredienser till en slät smet. Häll ovanpå kexbotten och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter. Låt kakan kallna helt och lossa den sedan från formen. Dekorera med rejält med frukt.


1 kommentar:

  1. Åh, den måste jag testa. Älskar cheesecake. Och så är det den perfekta kakan till efterätt när man ska ha gäster - går att göras lååångt i förväg. Bara att ta fram ur frysen.

    Och så ska jag be att få meddela att "våra" whippersnapper äntligen har tittat upp. Jag började tro att ingenting skulle hänga - de tog lite längre tid på sig än mina övriga tomatfröer - men nu har jag en hel liten skog med groddar. Ska bli så spännande.

    Hoppas du får en trevlig helg full av solsken
    //Linda

    SvaraRadera