8 mars 2012

Biggans hälsobullar


Hur härligt det än är att vara ledig på fredagar, så kan det ibland kännas lite tråkigt att man vecka efter vecka missar den sociala biten vid fredagsfikan. Här är vi dock inte sämre än att vi tar det på största allvar att bidra till den kollegiala andan och en gång per säsong åker lilleman och jag till jobbet för att bjuda på frukost istället för att snusa sött på kudden.

Imorgon är det just en sådan trevlig fredag, så idag har det bakats frukostbullar och i största allmänhet laddats upp för den stora händelsen att åka hiss upp till mammas kontor. Valet föll på ett gammalt och minst sagt välbeprövat recept som är så enkelt och snabbt som det bara kan bli. Detta är hälsobullarna som härstammar från urminnes tider när mamman och många högstadieklasskamrater var minst sagt inte särskilt snälla mot stackars hemkunskapsfröken Biggan. Bannor i mängd borde vi får för hur elaka vi var, men bullarna blev i alla fall en hit som lever vidare sisådär tjugo långa år senare.

Hälsobullar, ca 20 st
50 g  jäst
4 dl mjölk
2 krm salt
2 msk brödsirap
1 msk hel kummin
5 dl vetemjöl
4 dl rågsikt
1 dl rågflingor
1 dl krossad råg

Smält margarinet och blanda med mjölken. Lös upp jästen i lite av vätskan och späd sedan med resten. Blanda i övriga ingredienser och arbeta ett par minuter i maskin till en smidig deg. Låt jäsa 10- 20 minuter innan utbakning. Rulla till bullar som penslas med vatten och dekorera sedan med ett par nypor rågflingor. Behöver inte jäsa innan gräddning, 10-15 minuter i 225C.

3 kommentarer:

  1. Hej.

    Så himla roligt att du hittade till min blogg via Nisse och att du gillar den.
    Du har ju flera stycken så jag måste spana omkring lite.
    Extra nyfiken blev jag på skogsknopparna. Själv gick jag i både mulle, strövarna och allt va dom hette när jag var liten och jag älskade det.
    Fast dom här knoddarna verkara vara mycke yngre...

    Sen höll jag på att sätta mitt skogsbärste i vrångstrupen... Du bor i onsala?
    Jag är uppväxt där och flyttade först till skåne för 10 år sedan...
    Vilket sammanträffande.
    Och du som kommer från skåne. Var?
    Mycket lustigt måste jag säga. Världen är bra liten ibland.

    Och ja, jag håller med... vi verkar ha en hel del gemensamt.
    Vi ses på bloggarna.

    SvaraRadera
  2. Nej, nu blev jag rysligt sugen på att baka! Och med det namnet på brödbullarna så måste man väl få äta obegränsat antal med smör, ost OCH marmelad på...eller? Hu, jag minns också vår hemkunskapslärare... och så minns jag hur mina potatisar exploderade när vi skulle lära oss baka potatis i ugnen - fniss.

    Haha, jag fnissade gott åt dina detektivfasoner. Precis som jag brukar göra! Nix, den "övergivne" karln i blå tröja har inget med mig att göra. Däremot gissade du rätt i att de finns någonstans på bilden, min lilla familj. Jodå, de långhåriga, lockiga gossarna (båda två syns om man klickar upp bilden) vid bordet längs till höger, samt den icke fullt så långhårige mannen med rödrosa tröja, de hör hemma i det svengelska hemmet... Jojemen, lite hemligt så där så har de "outats" för första gången på min blogg. Men schhhh, säg inget... :-)

    Kram på dig!
    Helena

    SvaraRadera
  3. Hmmm, Nä Presse park känner jag inte till så det måste vara något nytt... eller halvnytt :O)
    Jösses vilket sammanträffande måste jag ändå säga.

    Jag studerade faktiskt vid Norrvikensträdgårdar i Båstad. Fantastisk miljö!
    Hyrde ett rum i veckorna och åkte hem till helgen. Men skolan fick inte förnyat anslag att fortsätta för Ky-myndigheten så tanken var att läsa klart på Hvilan.
    Jag fick nyligen dock veta att inte heller denna skola får lov att ta in nya elever från och med hösten.
    Det finns numera bara en enda trädgårdsmästarutbildning kvar ( som inte är på högskolenivå) och den ska ligga i Norrland eller nåt.

    Så det sket sig att bli klar.
    Nu får jag fundera ut något annat att göra.
    Livet tar sina vändningar.

    Ha det toppen i vårsolen, vi hörs!

    SvaraRadera