19 juli 2011

Nektarinmarmelad med kardemumma

nektarin

Det ostadiga vädret ligger kvar här över västkusten och med andra ord är förutsättningarna de bästa för min favoritsysselsättning - syltandet och saftandet! Härligast av allt är naturligtvis att få safta och koka in egenodlat och egenplockat, men där emellan slinker det in lite exotiska inslag. Jag försöker i möjligaste mån välja råvaror som inte åkt varken flygplan eller lastbil genom hela Europa, men när det nu är säsong och bra pris på favoriterna persikor och nektariner, så dryftar jag mig till att göra affärer med de spanska bönderna via stormarknaden emellanåt.

På bloggen I mitt lilla kök hittade jag inspiration till denna utsökta marmelad med kraftig (förmodligen ganska vuxen) smak av kardemumma:

Nektarinmarmelad, 5 mindre burkar 
2 kg mogna nektariner
1 msk grovkrossade kardemummakärnor
8 dl syltsocker
Kärna ur nektarinerna. Kör dem i matberedare tills de är finfördelade (det kommer att lite konstigt ut, men färgen blir bra när marmeladen kokar). Häll nektarinerna i en kastrull och blanda i kardemummakärnor och syltsocker. Koka upp och låt koka på rätt så svag värme ca 15 minuter. Häll upp på väl rengjorda rena burkar.

3 kommentarer:

  1. Låter skrämmande gott!
    Nektariner skall genast skrivas upp på inköpslistan!
    //

    SvaraRadera
  2. Åh, vad du är pysslig. Jag ska också försöka hinna med lite sånt här trevligt på semestern.

    SvaraRadera
  3. Nektarinmarmelad låter jättegott.

    SvaraRadera