9 juni 2011

Att återerövra

SONY DSC

Nu händer det äntligen grejer när det gäller odlingarna och förutom att vi redan skördar och njuter egenodlad sallad och cocktailtomater, så har det också en annan distinkt fördel att sommaren är här. Nämligen att vi nu åter får våra fönster och ljuset som silar därigenom tillbaka! Ända sedan de första kronärtskocksfröerna hamnade i jorden strax efter nyår har det nämligen varit rent ut sagt kallabalik på varenda fönsterbänk och annan plats i vårt hus som skänker minsta lilla ljusglimt till växande plantor.

Man skulle kanske kunna tänka sig att den för året nyinstallerade odlingsbänken med tilläggsbelysning skänkte avlastning, men om jag ska vara riktigt ärlig bidrog den nog snarare till än mera trängsel. Med extra ljus blev det ju sådan fin fart på växandet att en inbiten odlartok som jag inte riktigt klarade att hejda mig från kaoset som jag så heligt hade lovat att mina grabbar skulle slippa om jag bara fick införskaffa den omtalade extrabelysningen med bänk. Hmmmm...

Med risk för att spärras in på någon form av anstalt...avslöjar jag lite generat att jag nu fått ut 2/3 av mina tomatplantor (väldigt duktigt - bara EN av varje sort!) till sina slutdestinationer i murartrågen...omgivna av en fullständig förmögenhet i utmärkt P-jord från Hasselfors, dopad med aska från grillen och ett par duttar benmjöl. 16 (gulp!) plantor är på plats och det matematiska geniet räknar snabbt ut hur många som står kvar på tillväxt i köksfönstret och konstaterar att bara en galning kan ge sig på 24 sorters tomater i en pytteliten villaträdgård med sitt nya växthus fortfarande fint emballerat i väntan på flytt till lantligare destination.

Häromkvällen hann jag också äntligen med att uppgradera de fina chiliplantorna (första lyckade sådden från 9 januari) till sina "sommarhinkar" med ny fräsch jord - fem sorter: Hungarian Hotwax (med sina fina frukter på bilden oven), Red Cherry, Hot Lemon, Mini Bonnet och Jalapeno. På tillväxt står fortfarande de svårflörtade Jamaican Bell (som tog sig på tredje försöket och lika många fröpåsar!) och Sweet Banana, sådda 2 april.

Physalisen fick sina tvillingplantor separerade till varsin hink och mina fyra paprikasorter fick även de mer plats om fötterna - Antohi Romania, Ferenc Tender, Golden Bell och Frigitello. De får husera vidare i det fula miniväxthuset, då jag och paprikorna inte alls var överens om den svenska sommarvärmen förra året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar