5 april 2011

Tomater i långa banor

DSC03251
För nästan en hel månad sedan satte jag fröerna till de tomater som ska frodas i mitt nya fina kallväxthus i år (läs mer här) och nu har det blivit dags att ge de små spirande liven lite sällskap på fönsterkarmen. Allas vår tomarguru Åke Truedsson säger att man bäst sår sina frilandstomater mellan 25/3 och 5/4, så det är vad jag sysslade med i helgen som gick.

Den månadsgamla sådden har grott fint, blivit omskolad och utgallrad och fyller nästan på egen hand upp hela mitt utrymme med extrabelysning. Idag får en del plantor följa med till jobbet och finna nya kärleksfulla hem hos kollegorna för när man tokat iväg och odlat 16 (!) olika sorter bara för växthuset, så måste man vara en rationell människa och bara behålla ett praktexemplar av varje sort. Det är i alla fall mantrat jag upprepar för mig själv i försöken att inte låta odlingarna vräka familjen från vårt hem.

Den alldeles speciella lilla dvärgbusktomater Whippersnapper som sattes redan i januari (här) fortsätter att ånjuta alldeles speciell omvårdnad och belönar mig rikligt genom att redan visa små fina blomanlag - härligt!

I helgen som gick passade jag alltså på att än en gång täcka diskbänken med jord när andra omgången, frilandstomaterna, skulle i jorden. Sådjup för cocktailtomater är 2 mm och normalstora 5 mm och i år kör jag endast pluggboxar till tomaterna för att få lite behändigare format på sådderna. Elementet får tyvärr dras upp lite mer än normalt behaglig rumstemperatur til 23 C, så det är tur att man ialla fall har fjärrvärme.

Med andra ord är det dags att avslöja del 2 av min galet långa sortlista på tomater för i år. Dessa små gynnare ska under säsongen stå på vår södervägg invid huset som har en ganska hygglig solchans på förmiddagen och sena eftermiddagen när solen letat sig förbi grannens hus som i vårt nybyggda familjeghetto ligger ett muslikt stenkast från vår tomtgräns.

Tomatodling, del 2 (eller egentligen del 3 om man räknar med smygstarten av Whippersnapper 31 januari):

Busktomater för väggen:
Arktichevskaya Vishnaya (Arktiskt körsbär) - rosaröd, oval, 15 g, tidig, produktiv, 40 cm
Gold Nugget - gul, 15 g, tidig, 80 cm
Malenki Prints - röd, 35 g, mycket tidig, 35 cm

Dvärgbusktomat för väggen:
Balconi Yellow - gul, 10-15 g, tidig, 25 cm
Garden Pearl - rosaröd, 10 g, 30 cm
Cheerio - röd, 3 cm, tål kyligt/ostadigt väder, tidig

Bifftomater för väggen
Marmande - röd, plattrund, 150-300 g, medeltidig, produktiv

...och naturligtvis kröp det ner ett par kompletteringar för växthuset också..

Högväxande cocktailtomat för växthuset
Gelbe Datterlwein - rikgivande, gul, droppformad, 15 g
gerdener's Delight - röda, 25 g

Ljuset kommer så småningom som vanligt den största utmaningen, men med fina armaturen från svärfar lyckas jag ge plantorna en 14hr/dygn Utmaningen är bara att få plats med alla.

1 kommentar:

  1. Hihi.. vilken tomatodlar mästarinna du är! :) Tyckte jag hade många sorter.. ;) Så Marmande och Cheerio funkar som friland?! Bra att veta! :) För det kommer att bli trångt på vår veranda annars.. ;)
    Limen fick jag när jag fyllde 25 (10 år sen alltså). Den stod inomhus när vi bodde i lägenhet och det har den inte mått bra av men sen vi flyttade till hus har den växt på sig bra. Numera är den ett litet träd.. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera