13 april 2011

Bortskämda tomatrackare

DSC03589

Allas vår tomatguru Åke Truedsson (med Tomatklubben ni vet!) är naturligtvis kräsen inte bara med hur frodiga och fina plantor man får och hur stor skörden blir, utan också hur man får de mest delikata tomaterna. Delvis beror smaken på sort, men vår käre Åke är noga med att påpeka att det minsann går att bättra på smaken rejält genom att ge plantorna rätt godis i odlingskärlen.

Av ren slentrian skulle man kunna tro att ett rejält gödsel är allt man behöver ta till, men det är faktiskt framförallt för hög halt av kväve som ger just smaklösa tomater. Istället rekommenderar Åke att se till att ha dubbelt så mycket kalium som kväve i jorden och i den vidare näringstillförsel under växtsäsongen. Nu i helgen när mina curlade dvärgbusktomater 'Whippersnapper' (frösådda 31 jan) fick sina förhoppningsvis slutliga hem i rejäla plastkärl (borde helst ha varit ännu lite större för att hålla de 10 literna jord man idealiskt ska ge dem) följde jag guruns jordrecept till punkt-och-pricka.

10 L riktigt högkvalitativ plantjord (Hasselfors i mitt fall, men Emmaljunga ska också vara bra)
1,5 dl vedaska
0,2 dl benmjöl

odla tomater

Smaskens både för planta och framtida skörd hoppas jag! För alla sorters funderingar man kan tänkas ha runt sina små tomatskyddslingar rekommenderar jag å det varmaste Åke Truedssons utmärkta bok Odla tomater, där man bland annat kan läsa....

Tomaten är en av världens mest populära grönsaker och älskad av hobbyodlare. Den är även nyttig med mängder av mineraler, proteiner och antioxidanter. Dessutom har tomaten en spännande historia med inslag av sydamerikanska indianer, kärlekskranka italienare och misstänksamma engelsman.
 
Boken innehåller massor av praktisk information om odling - från frön och sortval till sådd, plantvård och skörd.

2 kommentarer:

  1. *skriver ner "receptet"*

    SvaraRadera
  2. Jag skriver oxå ner receptet, tack !
    Blir till att köpa sig lite benmjöl då, övrigt finns hemma. Idag har jag äääntligen skolat om alla mina tomater, det blev 736 st....är man klok eller ? Ungefär dubbelt så många som jag hade tänkt, he he !
    Gillade mjölkpaketsreceptet till potatisen också.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera