13 februari 2011

Vårprakt!

DSC03053

Egentligen skulle jag inte alls ha några fler blommor just nu, då jag redan skämt bort mig själv med både tulpaner i mängd och ett par krukor krokus. Frestelsen blev dock alldeles för stor när jag hittade balkansippor i butiken och solen sken uppmuntrande för en liten lurig stöldturné efter mossa (jag vet att man inte ska…). De senaste veckorna har jag lusläst och njutit av fina boken Nya Trädgårdens Rum där man arrangerat de finaste mosstårtor med sippor av olika slag och visst blev även min version bedårande vacker!

Anledningen till snedsteget var en söndagsbrunch med tjejerna hos väninna som är nyinflyttad i hus och då är jag naturligtvis inte sen att erbjuda mig att ordna en liten blomma. Allt för en legitim anledning att än en gång få sätta sin fot i plantskolan. Egentligen hade jag tänkt mig ett litet arrangemang att förgylla den nya trädgården, men med minus 5-10 här just nu verkade ingen seriös växthandlare vilja sälja någon form av växtlighet för utomhus placering.

DSC03044

Lösningen fick blir vårblommor för inomhusplacering och när inget av de färdiga arrangemangen föll mig i smaken var det bara till att sätta igång och komponera själv – med nöje! En iris, balkansippor och en liten succulent gjorde sig fint i den söta skålen som var mycket roligare än vad den ser ut på bilden. Hoppas nyinflyttade familjen (och vi andra…) snart får njuta våren i rabatten också.

Ps. Tyvärr var det det kräksjuka på gång hos värdfamiljen - så nu har jag lik väl ännu fler vackra vårblommor hemma. Vilken osis...

3 kommentarer:

  1. Halloj!

    Jadu, vilken osis..... Hrmmm;-)

    I år har jag ju varit förkyld i flera veckor och inte kunnat ta mig iväg till affärn. Jag antar att det har sparat oss miljoner bara i icke-köpta vårlökskrukor.:-)

    Snart kan jag kanske gå ut och gräva upp små tussar av lökar själv (om nu snöandet håller sig i schack vill säga...) Precis innan snöstormen i torsdags natt så såg jag bladen på julrosorna, och tänkte att "en dag till" av lite värme, så skulle knopparna kanske synas, men sedan kom ju 30cm snö över natten...
    Fast igår o idag skiner solen, så livet leker:-)

    Ha det fint, kram Hillevi

    SvaraRadera
  2. Jättefint!!! Nu börjar det klia i mina fingrar!

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Så fint! Jag vill också plantera en vårkruka! Köpte en emaljerad på loppis förra helgen som jag funderar på att plantera pärlhyacint i. :-)

    SvaraRadera