20 februari 2011

Vårfräscht!

groddar 

Var häromdagen på en väldigt trevlig lunch på Hotel Avalon i Göteborg och alltsedan dess har jag fantiserat om den ljuvliga lilla tallriken med grönt som bjöds före min underbara röding med stuvad spenat, mandelpotatis och en härlig sås med små löjromsduttar i. Så här års är jag nämligen så vansinnigt trött på bristen av inspirerande grönt då de flesta lunchrestauranger (inklusive jobbets) som allra längst dryftar sig till fullständigt smaklösa tomater, isbergssallad och gurka som åkt långväga och på sin höjd piffar med självdöd burkmajs och en tillsatsstinn Rhode Islandsås på flaska.

På Avalon kändes det härligt innovativt att få en trendig vit portionsskål med en liten bas av späda blad, blandade groddar och en syrlig syltad rödlök som bröt av perfekt. Jag kan inte riktigt dra mig till minnes, men jag inbillar mig att det också fanns lite rostade och krispiga solroskärnor på toppen.

När jag väl kört fast på något är det omöjligt att få det ur min skalle, så gissa om jag blev nöjd när jag hittade Lisa Förare Winbladhs recept på syltad rödlök och naturligtvis finns nu både alfalfafrön och ärtor på groddning här hemma. Jag lääängtar efter den fräscha salladen vi ska inta någon gång framåt nästa helg när groddarna är så där perfekt krispiga. Därtill gör jag också lite av det mumsiga strösslet som Trädgårdsflow-Charlotte tipsade om här.

Syltad rödlök

5 rödlökar 
2 msk smör eller margarin 
2 msk råströsocker 
2 msk äppelcidervinäger
1/2 tsk salt
1krm nymald svartpeppar

Skala lökarna och skiva dem. Hetta upp smöret i en kastrull och låt löken svettas däri utan att få färg. Tillsätt socker, vinäger, salt och peppar efter smak och koka samman ca 20 min. Låt svalna i kastrullen och lägg sedan upp på väl rengjorda burkar och förvara kallt



3 kommentarer:

  1. Tack för receptet, just nu är man så extra sugen på det där fräscha gröna, jag har också startat ärtgroddar. Med Charlottes topping njuter vi till helgen du ! Dags att så ny rucola här också, den växer ju så fort. Ha en skön vecka
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  2. Åh, Avalon! Där sippade jag rosé med Fanta i somras och har velat åka tillbaka ända sedan dess!

    SvaraRadera
  3. Mums. Mycket fräscht!

    Förresten, det finns smörerier att hämta hos mig!

    kram

    SvaraRadera