10 februari 2011

Enligt fabrikör Lindström


Mitt i veckan och total fantasibrist för matlagandet och då är det för väl att man lätt kan titta in hos Remsan för ett säkert och välsmakande middagsrecept. Häromdagen bjöd hon familjen på köttfärslimpa och trots att jag sedan allt för många köttfärslimpor i min egen barndom hyser en viss agg för denna rätt, tog jag mod till mig och övertygade mig själv att det skulle bli en helt annan grej med smaksättning med mina egna favoriter kapris, rödbetor och lök. Resultatet blev jättegott  och ni har gissat vad det rör sig om...

Köttfärslimpa à la Lindström, 4 pers.
1 ½ dl mjölk
3 msk ströbröd
600 g nötfärs
2 ägg
200 g hela inlagda rödbetor (utan spad)
1 hackad gul lök
½ dl kapris
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
Sås
2 msk smör
2 msk vetemjöl
2 dl vatten
2 dl vispgrädde
2 msk kalvfond
2 tsk kinesisk soja
salt och svartpeppar
lite socker
Sätt ugnen på 200º. Rör ihop ströbröd och mjölk och låt stå några minuter. Blanda det med resten av ingredienserna. Forma färsen till en limpa och lägg i en ugnsfast form. Tryck till rödbetorna så att de kommer ner i smeten ordentligt. Tillaga i ugnen till en innertemperatur på knappt 70º, tar cirka 45 minuter. Lägg gärna mot slutet stavar av blandade rotfrukter runt köttfärslimpan.

Såsen - låt smöret bli ljusbrunt i en kastrull, vispa ned mjölet och späd med vatten och sedan grädde. Tillsätt fond samt soja och låt såsen koka ett par minuter. Smaka av med salt, svartpeppar och lite socker. Servera med kokt potatis.

Dagens värdelösa-vetande-bonus från Wikipedia... Biff à la Lindström låter nog så svenskt, men kan ha ryskt ursprung. Det är inte bara rödbetorna och kaprisen som talar för det utan rättens upphovsman ska ha varit en fabrikör Henrik Lindström född och uppvuxen i S:t Petersburg.

1862 besökte Lindström Hotell Witt i Kalmar och ville låta några svenska vänner smaka en rysk rätt som han brukade äta i S:t Petersburg. Till bordet beställde Lindström in de ingredienser som behövs: oxkött (färs), finhackade rödbetor, potatis, lök, ägg, kapris, salt och vitpeppar. Man blandade varsin biff efter Lindströms anvisningar och biffarna bars sedan ut i köket och stektes i smör i en het gjutjärnspanna. Resultatet blev mycket uppskattat, och sedan den dagen finns Biff à la Lindström alltid på Witts meny....och nu också hos en svensk barnfamilj nära dig...

1 kommentar:

  1. Jag tycker inte heller köttfärslimpa är något speciellt upphetsande, då man får se till att pimpa dem ;-)
    Roligt att du testar så många recept! Kram.

    SvaraRadera