10 december 2010

Första hjälpen för bananer

banan

Få saker irriterar mig som att behöva slänga prima matvaror bara för att jag planerat mina inköp och matlagning illa. Synnerligen irriterad blir jag på mig själv när matvaran har varit ute och åkt ute på de sju haven eller med ett koldioxidspyende flygplan för att nå butiken och vårt hem. Bananer (ekologiska och rättvisemärkta i all ära) är ett typiskt exempel i det här hushållet. Speciellt när man har en tvååring som fått för sig att frukt absolut inte går att äta i oförädlad form och hans föräldrar inte är mycket bättre som inte kan förmå sig själva att äta övermogna, mjuka och brunprickiga bananstackare.

Då är det en väldigt tur att familjen besitter bästa bananräddarreceptet och medan jag igår ägnade mig åt julfrosserier på Råda Säteri hade maken och sonen gjort en insats för den bruna stackars klasen bananer som vantrivdes i vår fruktkorg. Banan-första-hjälpen går under namnets Leffes banankaka, sväljer en halv klase bananer i nöd och smakar ljuvligt till en kopp kaffe. Gissa hur jag avslutade min dag trots en mage som stod i alla hörn?

Leffes banankaka

2-3 mycket mogna bananer*

1,5 dl socker*

50 gram smör*

1 ägg*

2,25 dl vetemjöl*

1 tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljpulver*

Blanda mosade bananer, socker, smält smör och ägg. Blanda övriga ingredienser i en annan skål och rör ihop de två blandningarna. Bröa en sockerkaksform, häll i smeten och grädda 30-40 min i 175 C.

*ekologiska ingredienser



1 kommentar:

  1. Vi köper inte så mycket bananer längre...vi försöker leva på de bär och frukt som vi själva odlar eller plockar. Men då och då slinker allt en banan med i kassen i mataffären. Och tyvärr så händer det att även de hinner bli prickiga allt för fort...och därmed ratade. Eftersom inte jag heller kan med smaken av övermogen banan...

    Men då blir det kalas i hönshuset istället. Hönorna är tokiga i bananer....även prickicka och bruna :-)

    SvaraRadera