8 december 2010

Minst sagt innovativt och annorlunda

lingon

Ibland undrar man hur många varv ett recept kan ta i bloggosfären, men som alltid är jag lika glad att det till sist hittade hem till mig. Med lax i frysen och fullständigt utan egen kreativitet drog jag mig till minnes att min matfavorit Remsans Bistro för ett tag sedan hade lovordat ett recept som lät minst sagt innovativt och annorlunda – fisk med lingon! Precis som utlovat var det den udda kombinationen till trots supergott och med lite egna modifieringar var det hela så här lätt att svänga ihop…

Viltlax , 4 pers.
4 portionsbitar eller en hel bit lax (600 g)
salt och peppar på fisken
2,5 dl matlagningsgrädde
1 tsk timjan
2-3 msk viltfond
2-3 msk lingonsylt (eller den mindre mängden och 1 dl färska lingon)
Sätt ugnen på 225 C. Salta och peppra fisken och lägg den i en ugnsform. Vispa ihop grädden med timjan, fond samt lingonsylt och slå det över laxen. Tillaga i ugnen i 15 minuter. Servera med potatis i önskad form (vi ugnsrostade delikatesspotatisar) och något grönt.

Remsan är förresten värsta mediakändisen nuförtiden – kolla här.

4 kommentarer:

  1. Fram med lax till ikväll! Det där låter ju mumsigt värre;)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Det där är en favorit här hemma, den gör vi ofta!

    SvaraRadera
  3. Japp! Ta på mig och bränn dig så het är jag, ha ha... Det var skitroligt rent ut sagt att göra radio. Även om det var lite udda att få hem ett gäng okända människor i mitt kök.
    Visst är laxen god. Kram kram.

    SvaraRadera
  4. Det låter riktigt spännande :D

    Hos mig, www.helenaljunggren.com/sophie-dahls-voluptuous-delights-utlottning/, har man möjlighet att vara med i utlottning om Sophie Dahl's nya kokbok Voluptuous Delights.

    SvaraRadera