8 november 2010

Tuuuu-te

biggles

Måndag - i skallen saknas inspiration för planering av veckans mat och därtill hörande veckohandling, men det gör inte så mycket när man vet att de flesta varorna som varit aktuella förmodligen ändå saknas i en måndagstom affär…och fiskdisken är stängd…och hållbarhetsdatumen på mjölken såväl som brödet är beklagliga…

Så vi struntar helt enkelt i det hela för dagen, kör på en lika god som säker “saker-vi-alltid-har-hemma-lösning” till utfodringen och ägnar istället dagens inlägg åt ett skratt. Vår lille brukar i stort sett varje morgon följa med mig (eller sin far, beroende på vem som inte drar iväg i arla morgonstund innan den lille ens funderar på att slå upp sina små blå) för gemensam morgonskrubb, men den här dagen var den lille allt för upptagen med leken på golvet och avböjde vänligt men bestämt.

Ett par minuter senare står jag under det varma strilande vattnet och ute från vardagsrummet hör jag vad jag tar för givet är ljudet av att min son som kör sin brandbil eller ambulans – tu-te, tu-te! Absolut inget konstigt med detta fenomen och jag fortsatte njuta mitt enkla vertikala minispa. Strax därefter tittar jag ut ur duschdimman för att se min son glad i hågen springanda runt, runt soffan med min bh svingandes i cirklar över huvudet. Inga utryckningsfordon här inte, utan helt enkelt bara en mycket ung man som redan konstaterat vad det ska vara i den där Biggleshjälmen som mamma envisas med att placera på besynnerlig höjd över havet.

Vår måndagsmiddag – enklaste och godaste tomatsåsen till alla slags pasta, två och en liten portion
2 dl creme fraiche*
1 burk krossade tomater*
1 grönsaksbuljongtärning*
2 tsk honung* eller socker*
oregano*, basilika*, salt och peppar*
Koka ihop allt under ett par minuter och servera med nykokt pasta, riven parmesan och kanske ett par strimlor salami.

*ekologiska ingredienser

1 kommentar:

  1. Åh, ja! Det där låter ju precis hur gott och enkelt som helst! Det får det nog bli hemma också idag, med personalmöte till sex och allt:(
    Ha det gott och tack för tipset,
    Charlotta

    SvaraRadera