9 november 2010

I drömmarnas värld

DSC01049

Nu på morgonen drog vi upp persiennerna till en vintervit trädgård och det kan bara konstateras att förnekelsen av att mina ljuvliga sommarblommor verkligen är putsväck blir svår att stå fast vid. Alla mina vackra blommor, salladen, sockerärtorna och rödbetorna i odlingslådan och de fina björnbären har verkligen gjort sitt för den här säsong. Till och med de tåliga prydnadskålen med vänner ser ut som de är på väg att dra sin sista suck. Buhu!

Då var det ovanligt god timing att jag igår hade första sammankomsten på min studiecirkel i att “designa och planera sin trädgård”, så att jag åtminstone i tankarnas värld kan ha blommande och spirande växter omkring mig. Under fyra gånger ska vi åtta nördiga trädgårdsentusiaster med mer eller mindre utmanande plättar samla på oss idéer och inspiration för att i slutänden lära oss rita en trädgårdsplan…som förhoppningsvis går att genomföra med början någon gång framåt vårkanten.

Utmaningarna i gruppen var högst varierande när någon hade 2200 kvm belamrade med vinbärsbuskar och fruktträd (lyckost tycker jag – hemskt tyckte denna kvinna som föredrar stram dansk design med stensättningar!), någon annan hade 1500 kvm gräsmatta och inget annat och flera hade kombinationen svårodlade slänter och en fullständigt otuktad grannträdgård som de gärna ville slippa se utan att själva försätta sig i ett fort. I mitt eget tycke har jag den allra värsta problematiken själv – 332 futtiga kvm som jag skulle vilja förvandla till 3000. Kanske inget man löser på en kvällskurs??

I helgen fortsätter vi i alla fall både lördag och söndag med ritande, planerande och drömmande, så var så säkra på att det blir mer trädgårdsdrömmar längre fram i veckan.



2 kommentarer:

  1. Det låter som en härlig kurs och nog skall det väl gå att utöka din tomt till några tusen kvadrat innan kursen är över... jodå, några affirmationer och lite övertygelse tror jag skall fixa det...;-)

    Bigglesberättelsen är underbar och jag skulle kunna bidra med liknande... näe, jag tror jag spar den... :-)

    ÅÅHHH så inspirerande Mamtrepenör lät! Skulle gärna ha varit där. Det är sådana dagar som tillsammans bildar livets glada pärlband och skapar energi och glädje - så härligt att du fick ta del av det!

    Nu skickar jag några kramar i höstrusket och hoppas att ni inte får ta del av det snökaos jag läst om...

    Helena, The Swenglish Home

    SvaraRadera
  2. Ja det är trist att den grönskande säsongen är över.Men samtidigt.. just planerandet är ju det roliga på vinterhalvåret, det är då alla projekt är möjliga och allt känns genomförbart. Sedan när man väl står där till våren blirväl inget som man tänkt ändåmen det gör det ju inte mindre roligt att drömma!

    Ang. storlek kan du ju trösta dig med att det är lite billigare att fylla några hundra kvadrat med växter i alla fall. Vi har nästan 4000 kvm och när man planterar något här ser det ut som när en fluga bajsat på fönstret ungefär.

    SvaraRadera