6 november 2010

Ett riktigt arbetsgivarår

DSCF3824

…brukar man kalla det när röda dagar faller på lördagar och söndagar då vi 9-5-råttor skulle varit lediga ändå. I år är det bra eländigt för den som räknar sitt arbetsår i arbetsfria dagar när nymodigheten ledig nationaldag föll på en väldigt redan ledig söndag, röda juldagen är en lördag, annandagen en söndag och eländet upprepar sig på röda nyårsdagen.

Ironisk i rösten är jag allt som nuförtiden har en liten lagom arbetsvecka på tre dagar, men ett riktigt stort nederlag led jag dock i mitt yrkesliv under 2010. Här i Göteborg (“-strakten”) som har Gustaf II Adolf att tacka för sin existens är man nämligen väldigt noga med att fira Gustav Adolfsdagen* och under mina år som anställd häromkring har jag säkert som amen i kyrkan serverats bakelse på jobbet den 6 november.

Men i år…nej, vet ni vad nu har det gått lite för långt med vad vi stackars arbetsmyror ska behöva stå ut med.
Tack och lov finns det konditorier att tillgå och den lille i vår familj tyckte det var störtkull att man fick “gnaga på gubben”…och äta grön marcipan tills det kom ut genom öronen.

*Gustav Adolfsdagen är en temadag som firas den 6 november till minne av Gustav II Adolfs dödsdag 1632 och är allmän flaggdag i Sverige. Gustav II Adolf stupade i Slaget vid Lützen, vilket var den sjätte november enligt den julianska kalendern, enligt den gregorianska kalendern var datumet den 16 november ….man skulle kanske lägga en liten uppmuntrande lapp i förslagslådan om att den julianska kalendern borde följas till punkt och pricka (iaf i år).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar