20 november 2010

En vit fredag

DSC01772

…kan man kanske inte påstå att vi hade i det här huset, men däremot en härlig provning på fyra klassiska vita druvor. Vi fick förstärkning i form av besök av den lilles mormor och morfar och då kändes det plötsligt realistiskt att korka upp fyra helflaskor för att fortsätta vår väg genom Mikael Mölstads utmärkta Nya Stora Vinskolan. Tidigare har vi provat “fyra kända druvor från olika delar av världen” här och “fyra typiska röda” här. Nu var det sålunda dags för fyra typiska vita.

Vi började med en Sauvignon Blanc från Loire som i den regionen går under namnet sancerre, men som omisskänligen har alla de typiska dragen av “kattkiss på krusbärsbuske”, nässlor och svartvinbärsblad. Jag som inte är en stor drickare av franska viner får krypa till korset och säga att vår Sancerre Les Pierris (nr 2259) var riktigt bra. Ungdomlig och aromatisk doft och en mycket frisk smak med starka inslag av lime. Lite smådyr för 139 kr, men alldeles utmärkt till räkorna och ostpajen som följde på vår provning. Men jag överger inte mina kära Sauvignon Blancer från Nya Zealand i första taget.

Sedan var det dags för vår chardonnay, Kimmeridgien Bourgogne (nr 5521) från Loire och i kontrast till sancerren blev det tydligt att friskheten inte var densamma. Mer rökighet, lite fruktighet och mer drag åt grapefrukthållet. Just denna chardonnay var inte särskilt ekig, men många chardonnayer kan ju lätt tappa sin karakteristiska smak när den döljs bakom den kraftiga eksmaken från tunnorna. Även dessa droppar var perfekta till räkorna och en aningen mer prisvärd för 99 kr.

Tredje druvan var Pinot Gris, vilken jag har väldigt delade känslor inför när den på vissa provningar smakat rent unket, men som sedan tillsammans med mat blivit en perfekt kombination. Igår drack vi en Pinot Gris Réserve (nr 2899) från Alsace, vilken var av det lättare slaget med en behaglig doft av honungsmelon och ganska uttalad smak av honung. Ett bra vin som är ett av de få som går bra till asiatisk mat eller till lätta rätter av fläsk och fisk. 89 riksdaler.

Sist var det dags för den enda halvtorra vita i gänget och då på härligt kryddiga druvan gewurztraminer Hubert Beck Gewurztraminer (nr 4592), också den från Alsace. Jag gillar själv verkligen den typiska gewurztraminerdoften även den med inslag av honung och lite exotiska frukter. Systembolaget beskriver smaken på vår Hubbe Beck som ett druvtypiskt vin med sötma, inslag av honung, litchi, rosor och persika och där skriver jag gärna under, minus rosorna som jag inte kan hitta. Tur är väl det för annars hade det blivit alldeles för parfymerat. Detta är mitt självklara val till asiatiskt och en riktigt god vän till kittosten på ostbrickan. Även detta 89 välinvesterade kronor.

…förresten singlade snön utanför fönstret, så det där med vit fredag torde hursomhelst vara en definitionsfråga…



1 kommentar:

  1. Hej!
    Nu först märkte jag att du frågat mig om mina namnlappar.. ursäkta att du fått vänta så länge på svar!
    De är alltså beställda från http://www.worldwidelabel.net/
    Beställde de som heter 300 pieces artwork design woven labels.
    Man har mailkontakt på engelska med någon i New York. Skickar en bild och de säger nog om den är bra kvalitet och om färgerna fungerar och så. Det blev att kosta ungefär 50€ med frakt och allt, så för 300 märken tycker inte jag att det är så dyrt..
    Lycka till och fråga gärna mera så kan jag svara om jag kommer ihåg ännu hur det gick till!

    Trevlig helg!
    Kram, Lotta

    SvaraRadera