28 november 2010

Charmknutte på julbord

gustafsbergDå var årets första julbord begånget och det med bravur. Gullige farfar/svärfar firade sin födelsedag med att bjuda sönerna tre med tillhörande kvinnfolk och fem barnbarn i allt-utom-sitta-still-åldrar på mysig familjejulbordsbegivenhet på Gustafsbergs Badrestaurang. Bada var det sista man hade i åtanke idag, men däremot var julstämningen komplett när snön låg fluffig och perfekt runt de fantastiskt vackra träbyggnaderna med ursprung från sent 1700-tal.

Att jag missat denna nästan lokala idyll (strax utanför Uddevalla) både vinter- och framförallt sommartid kan jag inte förstå, men nu njöt jag desto mer. Som en saga att avnjuta allehanda välsmakande julmat innanför spröjsade fönster, under stuckaturer och med en smakfull julpyntning med massor av levande ljus och amaryllisar.

Maten var som sagt utsökt och vi var rörande eniga om Jansson (som är en kvalitetsindikator av rang…) var mitt-i-prick. Inte nog med att mun och mage fick sitt och sällskapet var trevligt, dessutom var vår son på sitt mest enastående charmknuttehumör och satt lugnt som en filbunke vid långbord i dryga 2,5 timme och konverserade sina busiga farbröder (på dryga 40…). De tu lärde glatt lillebrors avkomma både det ena och det andra ofoget. Underhållande var det tydligen, då hans föräldrar nöjt njöt restaurangbesök precis på det vis det fungerade innan den knappa tvååringen upptäckte finessen med en egen vilja.

1 kommentar:

  1. Tack för kommentar inne hos mig, det betyder jättemycket. Kul att vi är fler som funderar över det här med vad som gör livet rikt! Låter som ett mysigt ställe som jag absolut ska besöka nångång. Allt gott!/Ann

    SvaraRadera