15 oktober 2010

Soppa - på håret

 

  DSCF3547

Som vanligt hade jag dragit ut på skördandet av naturens godsaker till allra sista stund och det var med nöd och näppe jag räddade nyponen från buskarna innan de ruttnade bort. Nu skulle det äntligen bli fullständigt tillsatsfri nyponsoppa (försök hitta det i butiken om ni kan!) att värma lilla familjen inifrån en ruggig höstdag. Hur mumsigt som helst med vaniljglass och hackade pekannötter, fast att min dyra fina Kitchen Aid nästan strök med på kuppen. Nypon har mycket och hårda kärnor lärde jag mig!

Hemgjord nyponsoppa, 2-3 rejäla portioner

7 dl färska nypon eller 5 dl torkade nypon

1,5 liter vatten

1-1,2 dl strösocker* efter smak

1,5 msk potatismjöl*

1 kanelstång

1 tsk vaniljpulver*

Jag gjorde soppan på färska nypon som jag grovrensade på blomfästen och kokte i vattnet ca 10 min. Sedan körde jag det hela genom den underbara passertillsatsen på min Kitchen Aid (som dock inte var vidare nöjd med belastningen av alla kärnor, så nästa gång blir det genom passervagga för att inte fullständigt ta kål på maskinen). Tar man torkade nypon, så blötlägger man i vattnet och kokar sedan dem mjuka.

När man har sin passerade/silade nyponsoppa kokar man upp och tillsätter en kanelstång, vanilj och socker och rör tills det senare löst sig. Tillsätt sedan potatismjölet siktat genom en sil och koka bara precis upp igen. Nyponsoppan är klar att servera varm eller kall, med eller utan mandelskorpor, glass, grädde och/eller hackad mandel/nötter.

*ekologiska ingredienser



2 kommentarer: