14 oktober 2010

Hoppar i munnen

DSCF3504 
…ska enligt utsago vara den ordagranna översättningen på en av våra favoriträtter när butiken erbjuder fin fläskfilé, eller möjligtvis kalvfilé om vi känner oss riktigt lyxliriga en dag. Många är de av våra släktingar och vänner som säkerligen serverats denna rätt både en och två gånger och ändå hållit god min att de aldrig fått den förut. Förr i tiden, det vill säga innan det fanns barn och andra tids- och tankeintensiva sysselsättningar i tillvaron, var jag vansinnigt ambitiös med min lilla bok där jag antecknade vad vi serverade vid olika tillfällen både mat- och dryckesmässigt för att dessa små pinsamheter inte skulle inträffa.

Numera finns prioriteringarna på andra områden, men för egen del skulle hela familjen gärna äta denna rätt var och varannan helg. En förutsättning är dock att salvian fortfarande har färska blad på kvistarna, så jag misstänker att förra helgens saltimbocca var den sista på ett bra tag med tanke på vad frosten gör med örtagården. Kvällens vinval föll på en behaglig Malbec Shiraz från Argentina.

Saltimbocca, 4 pers
Ca 600 g kalv- eller fläskfilé
20 färska salviablad
10 skivor smakrik salami
2 gula paprikor i tärningar
1 liten lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1,5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
50-100 g smör
cayennepeppar
gurkmeja
salt och peppar
grön tagliatelle
broccoli
parmesan
Skär filén i centimetertjocka skivor och banka ut dem så tunt du kan utan att de går sönder. Salta och peppra, lägg på ett salviablad och en halv salamiskiva på varje köttbit. Förankra med en tandpetare. Stek snabbt på båda sidor när du har sås och pasta nästan färdiga.

DSCF3512

Till såsen bryner du lök, vitlök och paprika snabbt. Häll på vatten och smula i buljongtärning för att koka tills paprikan mjuknar – ca 10 minuter. Mixa till en slät sås och krydda med cayennepeppar, gurkmeja (för färg), salt och peppar. Smält sist smöret i såsen på låg värme. Servera med tagliatelle (gärna grön för snygg färgkombination), broccolibuketter och riven parmesan.

1 kommentar:

  1. Vad gott det här lät!
    Jag vill även passa på att önska dig lycka till i min tävling :)

    SvaraRadera