18 oktober 2010

Minus 6,6!

DSCF3427
Hur i hela fridens namn blev det så kallt på en gång? Trädgården liknade mest en oavfrostad frysbox igår när vi slog upp korpgluggarna och alla de stackars blommorna hängde alldeles stendöda på lama stjälkar. Buhu! För att förneka det hela kommer idag ett medley på de ljuva sena höstblommorna som stod så ståtligt i blom tills bara för en vecka sedan. En efter en har de fallit offer för herr Frost och nu tror jag visst att den sista kämpen gick hädan när den uthålliga rosenskäran böjde på nacken.

DSCF3291
De ljuvliga vita höstanemonerna – jag älskar dem!

DSCF3370
Min nya lilla Miss Batemanklematis tog sista chansen att sätta en vacker blomma nere i skogsbrynet. Hon gör sig hur fint som helst klängandes på ett rostigt armeringsnät framför de lika vita björkstammarna.
 DSCF3373
De fina däckkrukorna fick tjänstgöra en sista gång för säsongen. Hoppas de nyplanterade höstplantorna håller ut i alla fall ett par veckor i min ägo. Jag längtar redan efter nästa vår-, sommar- och höstblomning i trädgården.


2 kommentarer:

  1. Vilka underbara blommor, jag förstår att du saknar dem! Kul att du har hittat till min blogg, du är så välkommen!

    SvaraRadera
  2. Vem längtar inte?
    Fast först ska jag tokfrossa i allt vad advent och jul heter.
    Sen ska det börja drömmas om den sommar som komma skall!

    SvaraRadera