21 september 2010

Höst i trädgården

DSCF3249

Ett rent förfärligt höstrusk har vi haft här på Västkusten å det senaste, men lilla trädgården kämpar träget på för att blomma och behaga sin "matte". Trots halv storm och emellanåt otrevligt spöregn har temperaturen i alla fall hållit sig väl över froststrecket. Ett gäng blommor tar sista chansen att slå ut och glädjer mig ideligen med sin överväldigande livskraft.

Lökar till vit doftlilja fick min mor i våras (och tydligen alla andra bloggande trädgårdstidningsprenumeranter) och delade frikostigt med sig till mig. De stackars plantorna fick trängas med de frodiga dahliorna och såg definitivt inte ut som att de skulle hinna presetera några blommor i år. De fick en sista chans med transplantation till en trädgårdskruka och se där - nu står söta liljan i full prakt! ...men doftar kan jag inte påstå att den gör...

DSCF3250

Mina två fynd-fikonplantor växer på och visst ser det ut som om vi ska kunna mumsa på ett moget fikon till kexen och osten vilken helg som helst nu!?

DSCF3251

Lättlurade mamman fastnade för Weibulls Juniorsortiment med överprisade fröpåsar för målgruppen barn (...eller rättare sagt deras köpgalna föräldrar). Prydnadspumpeplantan slingrar nu som en orm längs med landet och ett gäng gula pumpor ska pryda höstens arrangemang. Den lille kunde förmodligen inte bry sig mindre...

DSCF3260

Lilla söta malvan fick följa med hem från plantskolans 50%-på-perenner-fest.

DSCF3262 
Ljung är så gott som obligatoriskt på hösten - jag önskar bara att köpeljungen var lika vacker som den lila vilda kusinen på Bohusläns hedar och klippor.

DSCF3269

Årets fnatt verkar ha infallit på Rudbeckiafronten. Dessa små solar gör mig så glad när de stolt står bland alla de sakta segnande sommarblommorna. Strålrudbeckian är min favorit som fanns från förra året, men nu också kompletterats med några fler vänner runt omkring i rabatterna.

DSCF3265

Den stora coola 'Magnus' är hur häftig som helst och står rak i ryggen som en soldat med sin stora tunga blomma.

DSCF3266  
Höstsolrosen gör sig lika bra bland rudbeckiorna och strålar glatt som ett fint substitut för den frånvarande höstsolen.

DSCF3263

Jag brukar vara ganska duktig på att stå emot hypade och därmed överprisade säsongsnyheter, men nog har jag allt tittat trånande på nya rudbeckian som kallas 'Tomato soup'. Färgen stämmer verkligen med den i övrigt urtråkiga tomatsoppan på burk från Heinz. Motståndskraften upphörde dock när detta lilla skabbiga exemplar bjöds ut till halva priset och nu ser jag hur fint den gör sig i rabatten. ...och nästa år, då är den lika frodig och fin som sina fullpriskollegor.

DSCF3268

Ni anar en trend, va!? Glada pigga små solar som lyser upp i det snabbt avtagande dagsljuset. Denna/detta (?) fina dagöga - heliopsis 'Summer Nights' inköptes hos allas vår John (Trädgårdsfredag - så klart!) på slottsträdgården i Malmö. I löööv!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar