15 september 2010

En riktig rackarrökare

DSCF3273

Gårdagens aktivitet i köksregionerna borde ha genomförts redan för en sisådär tre månader sedan för att maxa vårt utbyte av den stora grillsäsongen. Nu blev det uppenbarligen inte så, men på bonussidan lägger jag att vi nu istället kunde koka vår goda BBQ-sås på idel närproducerade färska varor.

Såsen är hur god som helst med bra sting, en liten sur/sötma och den där speciella röksmaken som just BBQ-sås bör ha. Det här med rökaromer är dock något som “klyver mig mitt itu” från ett ideologiskt perspektiv. Att tillsätta aromämnen är inget jag propagerar för, men å andra sidan är det bra svårt att uppnå röksmak i en sås som aldrig varit någonstans i närheten av eld eller rök. Läser man på lite förstår man att rökarom är ett av aromämnena som jämt och ständigt dras upp som potentiellt inte särskilt nyttigt, men å andra sidan finns det ännu inte några studier som visar varken det ena eller det andra.

Rökaromer tillverkas industriellt genom att en rökgenerator med hjälp av förkolnad träflis skapar ett rökmoln som leds in i en tunnel med cirkulerande vatten. Vattnet absorberar röken och går sedan igenom olika reningsprocesser för att därefter tappas på fat.

För min del är konstgjorda rökaromer alltså inte något jag oroar mig över i hemma matlagningen något mer än mina brända kanter på rostebrödet eller en gnutta bensopyren på biffen, men skulle en livsmedelstillverkare däremot försöka sälja mig en skinka eller “rökt” korv med tillsatt rökarom blir det genast annat ljud i skällan. Då har rökaromen tillförts maten för att få mig att tro att den är rökt eller grillad när man i själva verket skippat det momentet för att spara pengar. Man fuskar och luras och jag får inte maten jag tror mig köpa – fy skäms! Mer läsning finns på Äkta Vara här för den som vill läsa om hur vi blir lurade av köttproducenter om vi inte är uppmärksamma. Värt att ha i åtanke när man skjuter sin kundvagn mellan kyldiskarna tycker jag!

Tillbaka till den utsökta såsen….

Smaskig BBQ-sås, 3 burkar/större flaskor
2 gula lökar*, hackade
2 morötter* i slantar
4 vitlöksklyftor*, hackade
chili(flingor) efter smak
500 g tomater + 1 burk krossade tomater (eller 1 kg av endera)
1 dl koncentrerad apelsinjuice*
1 dl ättikssprit (12%)
1 dl strösocker*
4 msk tomatpuré*
2-4 tsk liquid smoke – kan uteslutas
6 hela kryddnejlikor
skal av 2 apelsiner
salt och peppar*
Koka samman allt tills morotsslantarna mjuknat – ca 45 minuter, mixa med mixerstav. Smaka av med salt och peppar och häll upp på rena burkar eller flaskor. Njut till alla sorters godsaker från grillen eller grillpannan.

*ekologiska ingredienser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar