29 augusti 2010

Mitt i mina kval

grytan

...mellan att följa mina övertygelser om att äta tillsatsfri och äkta mat och att klara av att förlora de ohälsosamma kilona jag plockat på mig tipsade Fru Purjo om en utmärkt artikel/recension på ämnet fejkad mat. Matengagerade Lotta Lundgren skriver om Mats-Eric Nilsson och Henrik Ennarts nya bok Döden i grytan - Om vår rädsla för riktig mat, men broderar framförallt på ett förträffligt sätt ut tankarna runt näringsrik mat och människans utveckling till den intelligenta varelse hon/vi anses vara idag. Skribenten frågar sig följdaktligen varför denna intelligenta varelse nu låter sig luras att äta näringsutarmad fejkmat och accepterar att hennes barn får fixa en hel skol-/dagisdag på något som bara påminner om föda till en kostnad av 4-6 kronor per portion.

Samtidigt som vi till fredagsmyset prisar fina råvaror och gourmetvaror accepterar vi att den industrialiserade djuruppfödningen och storköken bjuder framför allt våra barn och gamla prispressad mat från djur som är så stressade att de i alla andra sammanhang skulle anses för sjuka för att hålla som boskap – örk! Jag står i lånekö för den här boken och jag kan definitivt rekommendera att du läser Lottas artikel för högst tänkvärda (och onekligen illamåendeframkallande) reflektioner här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar