13 augusti 2010

Claim to fame


Lilla familjen är på besök i den skånska myllan och delar av familjen bejakar sina rötter och fritidsintressen för fullt. Med mer än villiga barnpassare till hands lämnades den lille med sin mormor och morfar medan hans föräldrar drog ut på rövarstråt på tu man hand. Onekligen drogs turen upp utifrån mammans intressesfär och den stackars maken fick snällt genomlida fler plantskolor och trädgårdar än han hade hoppats behöva bevista under hela sin livstid.

I väntan på kvällens stora begivenhet (nypremiären av Trädgårdsfredag på SVT) kan jag glatt konstatera att jag redan fått 110%-utdelning på min trädgårdsfredag. På Slottsträdgården i Malmö träffade OCH diskuterade jag Euphorbia characias, Kaffesumpstörel, med trädgårdsmästaren John Taylor i egen hög person. Åh, så spännande!

Med 20 egna år i Skåne och 7 år i England tyckte jag ha mig de bästa förutsättningarna, men oj, John pratar precis lika snabbt och obegripligt i verkligheten - en skum version av skånskengelska. Hursomhelst var denna jättelånga karl hur trevlig och kunnig som helst, delade generöst med sig av sina kunskaper och tanterna (undertecknad inräknad) flockades runt honom som flugor till en komocka. Känd från TV.... Sedan var jag ju så klart tvungen att sticka in huvudet på cafeét och få mig en titt på favoritkocken från samma program - Tareq Taylor.



Efter denna världsomvälvande upplevelse var vi hungriga och det bar av mot restaurang Salt & brygga i Malmö som jag länge velat besöka. Med bästa läge i Västra hamnen och med utsikt över Öresund ligger detta prisbelönta ställe som senast belönades med utmärkelsen Årets Ekokrog 2010 av White Guide. Biff Rydberg på svensk oxfilé och pocherat ägg från Söderåsen smakade helt utmärkt efter ett varv med saltkvarnen och stället levde sannerligen upp till sina ambitioner att "erbjuda sina gäster mat och dryck av högsta kvalitet och samtidigt ta ett helhetsgrepp på miljötänkandet". De flesta av råvarorna ska enligt utsago komma från lokala producenter som tillämpar ekologisk sund odling och man följer säsongen så mycket som möjligt när det gäller grönsaker och frukt. Till och med makens mineralvatten var KRAV-märkt - hmmm, hur är det möjligt? Måste referera till den promille av innehållet som kommer från en ekologisk citron.



På plats i Västra hamnen kunde vi konstatera att man kan njuta växthus även mitt i staden...


...och att gamla bespottade Bo01-området (som gick i konken och länge var en flopp med osålda hus och en tom Turning Torso) blivit en riktigt härlig och uppväxt oas med känslan av liten skånsk by precis invid havet.


Turen gick vidare mot mer växtlighet på Tirups örtagård utanför Staffanstorp. Fint i all ära med en mysig örtagård där man kan avnjuta en fika från caféet, men själv får jag krupp på plantskolor/växtuppvisning utan en endaste skylt om vad det är jag tittar på. Tyvärr led Slottsträdgården delvis av samma fenomen.


När vi kom hem på sena eftermiddagen kunde det konstateras att lilleman haft en toppendag med sina morföräldrar och hade lekt sig och blivit lekt med till utmattning - lille gullunge!


1 kommentar:

  1. Vad kul!!!! Såg precis Trädgårdsfredag...... Kan se er 'tanter' som du säger flockas runt karln.... hihih.....

    Låter som en superduperdag!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera