5 augusti 2010

Bästa skördetiden

  DSC01651

När man som jag odlar enkom på friland och i ett gäng murartråg intill husväggen måste man verkligen jobba hårt (rent mentalt alltså!)på att inte bli stressad av alla kombinerade varmbänk/kallbänk/växthusodlare och bloggare som ligger mil före beträffande tillväxt och mognad av fantastiska grödor. Tålamod är inget jag är född med, så träningen är god för en inom yrkeslivet skolad (..och skadad…) “duktig flicka”.

Hursomhelst har jag nu äntligen kommit till den tidpunkt där alla mödor i landet och frösådderna högt och lågt runtom i huset äääntligen betalar sig. Lilla familjen äter “härproducerat” varenda dag och det är ljuvligt gott!

DSC01648

Gurkorna som ska kunna ätas både färska och passa till inläggning har blivit minst sagt styvmoderligt behandlade, men växer ändock på så det knakar. I belöning fick de häromkvällen rejäla stöd att slingra upp på (och i gengäld fick jag mängder med kliande myggbett!).

DSC01652

Tomaterna har tagit en evighet på sig att komma till mognad och sett på timpris i pysseltid borde de vara världens dyraste. På bilden busktomaten Taxi som överraskade med att vara gula!

DSC01642

Mina salladsärter “Sugar Snaps” blev väldigt nöjda med sitt fina klätterstöd i form av en rostig armeringsmatta – utmärkt vackert med rost, grönt och vita ärtblommor tycker jag med!

DSC01654

Skörden har bara börjat och maken fasar för att den aldrig ska ta slut!

DSCF2335[1]

Squashplantorna är minst sagt utrymmeskrävande, men nu är skörden mycket nära – kanske imorgon!?

DSCF2327[1]

Physalisen har fina lyktor och ser ut precis som den ska. Hade ingen aning om att den hade så söta gula blommor.

DSCF2323[1]

Förra gången jag skrev om mina chili- och papkrikaplantor blev jag allt lite moloken av att få kommentaren att de inte går att odla utan växthus. Till min stora lycka har jag faktiskt bevisat motsatsen (även om vi pratar om en blygsam skörd) och här har vi bevismaterial A – chilin.

DSCF2322[1]

Knölfänkålen kom i jorden alldeles för sent, men med en mild höst kan den kanske hinna växa sig skördeklar!?

DSCF2316[1]

…och tomater har vi i maaaassor – det ska ätas, ätas, lagas tomatsås, tomatpuré, ketchup, torkas….


3 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med allt gött man skördar nu och visst går det mesta att odla utan växthus och odlingsbänkar även om det kommer lite senare. Paprikor har jag dock inte lyckats med utanför växthuset, iallafall ingen större skörd men tycker överhuvud taget inte att paprikaplantor ger stora skördar, kanske jag gjort fel.....

    SvaraRadera
  2. Härligt med allt man kan skörda och härliga bilder! :-) Ja zucchiniplantorna tar sin plats och min sicilianska zucchini kramar om allt som är nära ;-) Nu ska vi se hur frukterna blir!

    SvaraRadera
  3. Tänk om man hade så mycket olika grönsaker att skörda... Underbart att kunna gå ut och ta direkt i trädgården.

    SvaraRadera