6 augusti 2010

Det prunkar på


DSC01565

Luktärterna är hur fina som helst och trivs med sitt “inramande” stöd

DSCF2325[1]

…doftar gör de med besked, men otacksam som jag är tycker jag inte det luktar något vidare gott. Det luktar farmor - som för all del var hel och ren, men parfymerad i mängd med tantiga 4711.

DSC01612

Den grekiska vädden fick flytta från sin initiala plats, men trivs nu finfint och erbjuder lite roligt “hit-och-dit-bus-väx” bland ett gäng riddarsporrar som står i givakt.

DSCF2314[1]

Drömmen var att skapa en liten fjärilshörna för lillkillen och mig att spana på och prata insekter vid. Där har vi sannerligen lyckats och både nässelfjärilar, påfågelsöga och såklart stora vvvvvvvvv (lillens ord för humla..) samlas i mängd för att suga nektar från vår syrenbuddleja, stäppsalvia och lavendel.

DSCF2318[1]

Mina mystiska “hallonröda dahlior” har börjat slå ut och ser ut att bli ett riktigt härligt och frodigt färginslag framför det snabbt glesnande potatislandet. Jag tackar för tipset och knölarna från odlingskursen! Någon som kan sorten?


2 kommentarer:

  1. Har du sett "Det goda livet" som går på SVT? Tror du skulle gilla det programmet. Ekologisk odling och matlagning mm..... Finns på svt play om du missat det.

    SvaraRadera
  2. Åh jag som älskar luktärt och tycker de doftar fantastiskt! Mina luktärter blommar för fullt nu också ;-)

    SvaraRadera