31 juli 2010

Soltorkade tomater

 DSC01073

…använder vi gärna här hemma och min stora dröm för de egna tomatodlingarna är att att jag ska få tillräckligt för att kunna torka och spara för vintern. Tills dess är vi utlämnade till köpevara, men dock tog jag steget att i alla fall själv lägga in i olja. Jag köpte “torra” soltorkade tomater och lade dem sedan varvade med egenskördad vitlök och oregano och hällde över en olivolja.

Hur gott som helst och säkerligen betydligt prisvärdare än de små burkarna jag hittar på butikens hyllor. Maken som tvingades genomlida Sommar med Ernst snappade dock upp Kirschsteigers förmaning om att man alltid måste ha i något surt i egna oljeinläggningar för att inte få otäck bakterietillväxt, så nu åker det ner ett par skivor citron i burken med.

Ja, ni ser vilket tantförfall – jag har börjat se på Ernst. Men jag tycker INTE han är mysig! Däremot gör han en del smarta hemmasnickerier…

2 kommentarer:

  1. Äsch...oroa dig inte så mycket om vad som är tantigt eller inte tantigt. Allt har sin tid och allt går igen. Tror nog du är superinne ;-)

    För nu är det ju "inne" med husmorspyssel med hyllremsor och allt sånt :-)

    SvaraRadera
  2. Fniss...tantförfall! Ja, men jag har inte kollat på ett enda program med Ernst i sommar :)
    Mycket trevligt här på din sida, vackra blommor och små mattips som inspirerar mig att göra en Kladdkaka till kvällsfikat.
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera