11 juli 2010

Pärlor för svinen

DSC01114

Maken min delar i det mesta min entusiasm för att prova nya recept, olika smakkombinationer och att lära nya sätt att svänga ihop både det ena och andra i köksregionerna. Tillsammans har vi gått igenom diverse asiatiska, italienska, mexikanska, grillande och så vidare faser, men när det gäller brödbakande är vi inte riktigt överens om hur äventyrliga vi ska bli.

Själv ägnar jag mig gärna åt halvdagslånga surdegsbak, nattjästa frallor och diverse skumma kombinationer av stenmalet mjöl, flingor, nötter och frukt. Just på den här fronten får jag dock emellanåt känslan att jag kastar pärlor för svinen – när jag står där med mina välarbetade, långjästa och omsorgsfullt gräddade bröd under ständig vädring med ugnsluckan, klämmer maken ur sig: Mmm gott, men kan vi inte ha de där goda russinrutorna snart igen…. som man busenkelt svänger ihop i en enda bunke medan man står på huvudet och kokar ihop en Nobelmiddag med andra handen…typ…

Russinrutor, 20-25 st
50 g jäst
5 dl vatten, 37 C
50 g smör*, rumsvarmt
2 dl rågflingor*
1,5 tsk salt
2 msk sirap*
2 tsk hel kummin
10 dl / 550 g rågsikt*
1 dl russin
Rör ut jästen i lite av vätskan och blanda sedan i övriga ingredienser. Kör i maskin ett par minuter och låt sedan häsa 30 min  i bunken. Häll över i bakplåtspappersklädd långpanna, låt jäsa ytterligare 30 min. Ovanpå kan man lägga lite extra rågflingor, men det betackar sig maken då de smular ner hans skrivbord under jobbfrukosten…

Grädda 15 – 20 minuter i 225 C, skär upp i “portionsrutor”.

*ekologiska ingredienser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar