31 mars 2010

Hejdå Vilma!

DSC00376

Mamman i det här huset har länge tänkt att hon skulle prova på att baka knäckebröd och nu fick hon så äntligen tummen ur. Den gamla kruskaveln som användes vid forna tiders trolldegsbak hade lånats från barndomshemmet och ett lockande recept hade hittats på fina matbloggen Mor-Mias för länge sedan.

Den bakandes mamman i fråga är väldigt svag för de underbart goda och tillsatsfria Rosmarin Sticksen från Vilmas, men storknar varje gång det ska betalas löjliga 30 kr för 190 g. Därför var motivationen extra stor att svänga ihop något som liknade dessa delikatesser. En liten modifiering till Mor-Mias recept och snabbt, lätt och väldigt mycket billigare hade vi fix och färdigt inför påskhelgens ostbricka hembakta…

Dinkelknäcke med solrosfrön, rosmarin och havssalt

25 g jäst
2,5 dl mjölk*
1,5 tsk salt
1 tsk honung*, flytande
3 dl dinkelsikt*
2 dl rågmjöl*, grovt
1,5 dl vetemjöl*
0,5 dl vetekli*

Garnering
solrosfrön* och rosmarin – denna gång torkad, då vintern gått för hårt åt plantorna i trädgården
flingsalt

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37°. Häll den över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt rosmarin, salt, honung och det mesta av mjölet. Knåda degen smidig ca 5 min, jäs övertäckt ca 20 min. Sätt ugnen på 250°.

Kavla ut så tunt som möjligt till en platta, tag ut rundlar med ett litet glas. Strö över garneringen och kavla degen ytterligare en gång med kruskavel eller med en vanlig kavel innan du naggar med en gaffel. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i övre delen av ugnen 8-10 min. Låt kallna på galler.

*ekologiska ingredienser



2 kommentarer:

  1. Åh va gott :-) Knäcke har jag tänkt men inte kommit mig för att baka, ska testa ditt recept i helgen. Tack för inspiration.

    Hälsningar
    Nina

    SvaraRadera
  2. Knäcke har jag också på min lista, ska bara röja annat ur vägen först. Dessa ser ut att vara jättegoda, så ska hålla dem i minnet.

    SvaraRadera