30 mars 2010

Absolut gehör

DSC00218

Må mamman i det här huset vara en relativt kreativ och entusiastisk matnörd, men en av mina svagheter är att jag gärna har ett beprövat recept att falla tillbaka på. Allt för sällan experimenterar jag hejvilt och även om maken gnäller på att jag sällan skriver upp mängder och mått i nedtecknade recept, så vill jag ofta ha någon annans input på trevliga kombinationer av råvaror och kryddor. Tack och lov händer det ibland att man formligen tvingas att ta till "absolut gehör" i matlagningen och häromdagen när veckohandlingen skjutits upp ett par dagar längre än brukligt blev det till att rensa de bakre skrymslena av kyl, frys och skafferi och ta sig an en riktig Cajsa Warg-utmaning.

...och se där, det är när man verkligen tänjer på gränserna och utmanar sig själv som de verkliga stordåden inträffar. Faktisk helt utan varken förebild eller utstakad strategi drog mamman igång och kreerade med ingredienserna som dök upp en efter en efterhand som lådor och burkar letades fram från en mörkare vrå. Jag vågade, jag vann (både makens och sonens oh-ande-och ah-ande) och jag måste skryta med att jag verkligen kände mig som en riktig TV-kock från Ready Steady Cook . Ingen lyxkrogsmat, men väl en utsökt måndagsmiddag á la mamman:

Mammans magiska korvgryta, 4 port

en klick smör*

2 schalottelökar i tunna skivor*

en klyfta vitkål, strimlad*

4 potatisar i bitar*

2 palsternackor, skivade*

2 burkar krossade tomater*

1 köttbuljongtärning*

en skvätt sherry

1 tsk torkad mejram

2 msk kapris*

4 msk grädde*

1-2 olika sorters korv i skivor eller strimlor (vi tog falukorv* och bredvid stekte jag red hot chorizo att toppa vuxenportionerna med)

salt och peppar*

persilja* att strö över

Fräs schalottenlök och kål i smör, lägg till potatis och palsternacka - fräs ytterligare ett par minuter. Häll över krossade tomater och tillsätt buljongtärningen. Låt koka tills grönsakerna är lagom mjuka. Lägg i korven och låt den bli varm medan du kryddar med mejram, en skvätt sherry, kapris, salt och peppar. Red av med lite grädde om du önskar en lite rundare smak. Stek ev. den andra sortens korv i skivor och toppa grytan tillsammans med lite färskklippt persilja. Bon apetit!

*ekologiska ingredienser



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar