27 februari 2010

En blodig historia


Här hos lilla familjen gör vi som bekant vårt bästa för att välja recept och mat som baserar sig på de råvaror som är i säsong och därmed blir ett klimatsmart val. Ofta tänker man på framförallt de svenskodlade råvarorna som lagrats och finns tillgängliga nu i form av massor av rotfrukter, kål, lök och ett och annat äpple som hänger i. Dock får man ibland så här års dryfta sig till att titta en bit utanför landets gränser för att hålla bland annat sitt C-vitaminintag på topp, och då tänker jag främst på de fantastiska apelsinerna från södra Europa.

Många är vi som längtar efter de fina blodapelsinerna med sin korta säsong och jag vet inte hur många smaskiga anrättningar mina medbloggare inspirerat med - Söta Sakers snabba Blodapelsinmarmelad och Syltkakor med blodapelsinsmak, Fröken Dills färskpressade Taroccoapelsiner och inte minst Kryddig blodapelsinmarmelad från fina Katjas mat. Den senare kokte jag snabb och lätt häromdagen och tar mig här friheten att återge receptet:

Kryddig blodapelsinmarmelad, 4 mindre burkar

500 gr blodapelsiner*

1 citron*

4,5 dl råsocker*

1 kanelstång

2 stjärnanis

10 gröna kardemummakapslar (jag mortlade 1 msk kardemummakärnor, för var sjutton hittar man kapslar?)

Tvätta apelsinerna och citronen väl i varmt vatten. Skär bort fästet och skär sedan frukten i grova bitar. Kör den till ett grovt mos i matberedare. Blanda moset, kryddorna och sockret i en kastrull och koka marmeladen i 20 minuter med lock. Tag därefter av locket och fortsätt koka på medelvärme tills frukten är mjuk och marmeladen fast. Gör marmeladprov, tag en sked marmelad på ett fat och kyl det snabbt, om den är fast är marmeladen färdig. Min marmelad kokade i ca 30 minuter. Häll upp marmeladen i väl rengjorda varma burkar. Förslut och låt svalna.

Taffel.se kan du läsa Lisa Förare Winbladhs trevliga, men utmanande försök att skriva om blodapelsinens historia - Blodigt allvar: Apelsinen utan historia och Mats-Eric Nilssons artikel i SvD I säsong: Blodapelsin .

*ekologiska ingredienser



1 kommentar:

  1. Å vad sugen jag blev på en surdegsmacka med apelsinmarmelad på. Det passar ju så fint ihop. Mums!

    SvaraRadera