5 november 2009

Lilla ekoreko, vecka 45


Veckans ekoreko handlar om koldioxidsynden som de flesta av oss ägnar oss alldeles för flitigt åt - nämligen bilkörning! Mamman, som är en sann promenad- och cykelfantast, skulle om något absolut vilja leva under devisen "Inte bilen under milen", men tyvärr fallerar det hela när man försöker få till logistiken med en 10-månaders blöjkonsumerande (ja, tyvärr har maken inte övertalats till tygblöjstest ännu, men vi jobbar på det...) baby och ambitionen att veckohandla smart.

Lilla familjen puttrar själva omkring i en Volvo V50 1.8 (Flexifuel) och besparar i alla fall miljön ett gäng kilo CO2 utsläpp genom att alltid välja E85 när detta finns tillgängligt. Jag skulle uppskatta att av årets dryga 1500 mil har i alla fall 98% körts på E85 och samvetet känns ett uns lättare när man på miljöfordon.se läser att E85-drift minskar utsläppen av växthusgaser c:a 70 % jämfört med bensindrift om etanolen framställs från tropisk sockerrörsodling. Alltid något, men mamman känner sig knappast lättad över det när man vet att vägarna är proppfulla av bilar med oftast en endast passagerar och att folk i allmänhet verkar fullständigt tappat förmågan att använda apostlahästarna för minsta lilla utflykt även i närområdet.

Uppvuxen i en dedikerad SAAB-familj där fadern slet sitt hår året han var tvungen att köra Volvo i tjänsten och där fordon med Volvomärket i allmänhet gick under mindre smickrande namn som "gubbe-med-keps-bil", sossekontainer, etc. kan det verka lustigt att lilla familjen blev med Volvo och detta redan ett par år innan lilleman ens var påtänkt. Både mamman och maken (som vid tidpunkten ironiskt kallade sig dubbelarbetande-noll-barns-far då han svängde ihop middagen eller körde dammsugaren runt lilla lägenheten!) hade helst införskaffat något dels mindre och dels betydligt mer rafflande fordon att framföra, men det föll sig så att maken som Volvoanställd fick en finfin rabatt som inte gick att motstå.

Nu är vi inne på vår andra Svensson-gubbomobil, men med en liten grabb och hans skrymmande accessoarer känns V50:n nu mer rätt, om än en smula trång i bagaget.... Maken drömmer om "något roligare", men så länge han är duktig och tågpendlar till jobbet och vrålåket står putt på uppfarten åtminstone fyra utav veckans dagar "belönas" han tyvärr med mammans resonemang att "vi har vad vi behöver just nu".

Nu till det mera ekoreko-orienterade resonemanget då, för när nuvarande Volvon inköptes för ett år sedan var Volvo Cars härligt generösa och CSR-drivna (corporate social responsibility) att bjuda på en EcoSafe Driving kursVolvo Cars Driving Academy - tjusigt och guldstjärna i mammans bok! Då maken tagit körkort på den här sidan millennieskiftet och därmed utbildats i miljövänligkörning redan var det en självklarhet att den racersugna mamman skulle få gå kursen. Under en hel dag drillades vi i teori, fick mäta hur pass o/miljövänligt vi körde genom att först köra en sträcka "på vanligt sätt" och sedan köra enligt det vi lärt oss under kursen och icke att förglömma fikade och lunchade på Volvo Cars bekostnad. Tack för det!

Eko-körning är ju uppenbarligen ett mycket enkelt och självkart sätt att minska bränsleförbrukningen och växthusgaser och i ett nafs kan man minska bränsleförbrukningen med 5–15 %. Har för mig att jag låg någonstans runt minus 12% - ta det gånger 1000 mil om året och 16 års bilkörning - hjälp!!!!! Följande enkla tips var allt som behövdes för att göra mamman ett uns mindre "miljöbovig":

  • Accelerera snabbt och växla upp till en högre växel så snabbt det bara går -aldrig mer än två billängder på ettan, och direkt från trean till femman

  • Kör i jämn hastighet på högsta möjliga växel

  • Förutse trafikflödet längre fram för att bromsa och accelerera så lite som möjligt

  • Använd motorbromsen så mycket som möjligt - har alltid inbillat mig att det är bättre att frikoppla för att rulla i t.ex backe, men så är alltså inte fallet

  • Det är tydligen bättre att motorn får motorbromsa än att man bromsar med pedalen eftersom det slösar energi (i en modern Volvo iaf stängs bränsletillförseln av när man bromsar med motorn)

  • Givetvis undviker man tomgångskörning (fascineras alltid av människor som står med motorn på vid återvinningsstationen - går liksom inte riktigt ihop!)

  • Ha rätt däcktryck

På nätet erbjuder Volvo Cars dessutom en alldeles utmärkt film som sammanfattar vad man lärde sig på kursen här - några väl investerade minuter för miljön och dessutom för det egna bränslekontot.



1 kommentar:

  1. Nackdelen med att bo som familjen Mångmamma gör, är just beroendet av bilen.
    Med stora barn som inte får skolskjuts efter nian och med 9 km till närmsta busshållplats, finns liksom inget alternativ än att köra.
    Å andra sidan händer det aldrig att vi skulle åka 9 km x 2 för att handla en glömd liter mjölk, då får det vara till dagen därpå.
    Att handla, uträtta ärenden, tanka och liknande saker måste komprimeras ihop i alla fall, jag har för många barn som behöver mig hemmavid.
    Men jag kan hålla med om devisen inte bilen under milen, vi får ju nästan dubbelt så långt om vi ska kunna komma hem igen.

    Tygblöjor kan jag rekommendera, det använde vi enbart till våra två äldsta och till varje efterföljande om inte annat när det är dags för blöjavvänjning.
    Ingen unge gillar tyngden och det kalla våta så att sluta med blöja brukar vara raskt avklarat.
    Sorry, nu blev det ett långt inlägg, ha en trevlig dag.

    SvaraRadera