16 oktober 2009

Tant var det här!


DN.se finns det idag TV-krönikan "Själslig massage. "Trädgårdsfredag" låtsas inte." som mitt i prick fångar mina tankar om veckans höjdpunkt i den annars så underhållningsbefriade TV-tablån (för alla våra 50+ kanaler!). Trots Gustav Mandelmanns fjantiga fnittrande, trots att frugan hans tjatar lite väl mycket om sina torra fröställningar, trots att ett program "om den skånska myllan" är proppfullt med "upplänningar" (med undantag för mysige ekokocken Tareq Taylor) och trots att jag i 34 långa år inte kunnat fatta hur någon vettig människa orkar titta på trädgårdsprogram, så sitter jag som klistrad framför underbara Trädgårdsfredag varendaste fredag kl 21.30. ....eller möjligtvis tittar på det omedelbums på SVT Play på lördagsmorgonen om det krockat med nattning eller eventuella sociala bestyr.

Jag har uppenbarligen officiellt blivit tant på riktigt och får en vansinnig klåda i fingrarna efter att springa ut i mörkret i den lättfrusna trädgården för att skörda jordärtsskockorna som sakta växer till sig, får lust at sätta en stinkig surdegskultur eller till och med skulle kunna dryfta mig till att skaffa mig en söt nassegris som kan böka upp det lilla potatislandet. Naturligtvis har mamman blivit inspirerad att titta in på hemsidan för Mandelmanns Trädgårdar och nästa sommar bär det med all säkerhet av ut på Österlen för att kolla in gårdsbutiken och framförallt gå på barnvandring i Mandelmanns trädgård

..."på barnvandringarna hälsar vi på hos hönsen, ser hur dom bor och känner på nyvärpta ägg, vi kliar grisar på magen och plockar fram godsaker som ostkanter och ogräs, som dom får smaka på. Vi letar fram småkryp under stenar och i vattenbryn, ofta hittar vi vattensalamandrar och gröna och bruna grodor som vi varsamt känner på. I växthuset kollar vi in hur tomater och gurkor växer och blir till, vi tittar och luktar på vilda och odlade blommor."

Tack och lov att mamman har ett alibi!

Bild lånad från SVT


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar