17 oktober 2009

Skicka vidare

Häromdagen kom ett mail från Polarn O. Pyret (PoP) att de idag lördag firar "Skicka vidare" och uppmärksammar sin nya kampanj för återvinning och därmed ett bidrag till hållbarare konsumtion, samt ett bidrag till utsatta barn.

Sedan flera år har PoP uppmanat sina klubbmedlemmar att låta plagg de köpt användas av flera barn genom att erbjuda en second-hand-köp/sälj-funktion på sin hemsida, naturligtvis med undermeningen att PoPs plagg är av mycket god kvalitet.



Nu tar man alltså detta initiativ ett steg längre och under oktober kan man lämna in sina gamla PoP-kläder i butik och för varje plagg får man 10 % rabatt på ett nytt plagg. De begagnade plaggen säljer butiken vidare (mellan 14-27 oktober) under etiketten ”Skicka vidare” och alla pengar går oavkortat till barnrättsorganisationen Plan.

I mammans ögon är detta ett alldeles utmärkt initiativ att uppmärksamma hållbar konsumtion, stödja ett gott ändamål och till på köpet ta en relativt stor risk gällande försäljningssiffrorna för höst/vinterkollektionen. ”Skicka vidare” känns betydligt mer genuint och helhjärtat än dyra klädkedjan Boomerangs kampanj "Boomerang Effekten" som mamma har gått och retat sig på den senaste tiden. I samma stil erbjuder Boomerang 10% rabatt på ett nytt plagg om man lämnar in ett gammalt, men här är den s.k. poängen att en del av secondhandplaggen sedan märks med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och säljs åter i Boomerangbutikerna ("andra som inte går att sälja får liv i andra former"). Visst är det bra med uppmuntran att plagg används "till sin fulla livslängd", men nog känns det lite fult att Boomerang ska kunna sälja sina varor flera gånger om och gång på gång stoppa pengarna i egen ficka. Mammans upprop blir...tag intryck av Polarn O. Pyret och skänk pengarna till välgörande ändamål Boomerang!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar