16 oktober 2009

Rosa bandet

Oktober är som brukligt Rosa-Bandet-månad, då bröstcancern uppmärksammas och pengar samlas in för att stödja forskningen mot denna otäcka sjukdom. En fantastiskt viktig kampanj i Cancerfondens regi och kanske så lite extra för oss som sett en nära och kär familjemedlem drabbas av bröstcancer på nära håll. På Cancerfondens sida kan man läsa att varje år får 7 000 kvinnor beskedet att de har bröstcancer. Det betyder att var nionde kvinna drabbas någon gång i livet. Men även om antalet diagnoser ökar, är det fler kvinnor som överlever sin bröstcancer i dag bland annat tack vare framgångsrik forskning.

Det är verkligen kul och glädjande att se att Rosa Bandet kampanjen verkligen blivit en instutition i Sverige och att så många engagerar sig. Själv har jag ännu inte lyckats köpa 2009-års rosa band designat av Gert Wingårdh (köpstopp släng dig i väggen när det gäller den här sortens livsviktig konsumtion!), då de (glädjande nog!) varit slut i de få butiker jag uppehållit mig å det senaste. Däremot skickar jag idag en liten gåva via internetinsamlingen här.
Ett par exempel på behjärtansvärda och roliga kampanjer/jippon i Rosa Bandets anda är Ahlgrens bilars Rosa Rattar (spinnoff på bilar, vägmärken, husvagnar) där 10% av överskottet av försäljning går till Cancerfonden, glasögonkedjan Smart Eyes hade en kampanj i början på månaden där de en lördag genomförde gratis synundersökning på alla som bar ett rosa band och skänkte 100 kr för varje sålt par glasögon.

En vän och kollega till mig är engagerad i ett helrosa basketarrangemang för Luleå Basket i Pontushallen i Luleå kl 19 ikväll (uppmärksammat i DN) där hela hallen kommer vara rosa, spelarna, coacherna, sekretariat, publik, ljussättning, vip-middag - coolt! Om du inte har vägarna förbi - skänk gärna en slant här.

På bloggarna Petra Hall och Pearlized har man tagit det utmärkta initiativet att skänka 1 kr för varje kommentar, så det stjäler jag rakt av...men dubblar till 2kr. Så kom igen och kommentera bara, så lägger jag 2kr per kommentar på toppen av de 100 kr jag hade tänkt skänka till Rosa Bandet. Kom igen , utmana mig bara! Sist, men inte minst - ICAs underbara Rosa Bandet reklam:




1 kommentar: