31 oktober 2009

Inga krav?


Häromdagen rapporterade DN, SvD och Aftonbladet om att forskare på Handelshögskolan och KTH testat intresset för Krav-märkta livsmedel med nedslående resultat. Under en vecka skyltades olika varor upp med Krav-märkning. Under en jämförelsevecka skyltades varorna upp lika stort och med samma pris men utan Krav-märkning. Därefter kunde tyvärr konstateras att andelen ekologisk försäljning blev 28,4 % jämfört med 31,5% när samma varor inte var Krav-märkta.

Resultatet känns klart ofattbart och rent galet för en ekonörd som mamman, men det kan ännu en gång att konstateras att smaken är som baken och vi gör alla våra val i matvarubutiken utifrån väldigt olika kriterier och övertygelser.

En av de inblandade forskarna tolkar resultatet som att många konsumenter i förväg valt bort Krav-märkt för att de uppfattar varorna som dyrare, även när de inte är det (fast att det förhoppningsvis snart går upp för fler att det kostar lite mer att producera mat om man varken ska utarma jord eller människor i processen - se ett tidigare inlägg om det här). Andra tror tydligen att vissa Krav-märkta varor har sämre hållbarhet och kvalitet.

Krav slår såklart ifrån sig och säger att organisationen arbetar mycket aktivt med konsumentinformation och tydligt kan se att försäljningen av Krav-produkter ökar. Hur det nu än är med den saken är det intressant att se hur andra kommenterade undersökningen:

Gamla Marit Paulsen hade uppenbarligen gjort intryck på signaturen Klarsyn: "Det är klart att man skall välja bort ekologiskt odlade livsmedel. Ekologisk odling kräver 30 procent större areal för samma produktion och utarmar jorden och är därför rent slöseri med resurser i dagens värld med en snabbt växande befolkning. Ekologisk odling är alltså endast en lyx för de rika som berövar de fattiga deras mat"

Kristina: "Det handlar mer om att prioritera än om att ha råd. "

Ture: "Det finns en faktor till för att välja bort "kravmärkt" direkt, nämligen det rent ideologiska. Själv väljer jag bort allt som luktar vänster och stödköper t.ex. allt från Israel. Kravmärkt får mig att tänka på dem som vill vara "klimatsmarta" mot CO2. Knappast några bra vibbar där alltså!"

VD på Saltå Kvarn Johan Ununger talade klartext: Vi som är en stor kund till KRAV kan bara hålla med. Om vi ska fortsätta att KRAV-märka våra produkter – och inte bara märka dem med EU-ekologisk och Demeter (i förekommande fall) – så måste KRAV hoppa ur Birkenstock-tofflorna och kliva in i 2000-talet.

För mamman och hennes lilla familj är det en självklarhet att köpa ekologiska och då framförallt Krav-märkta varor när det finns möjlighet. Visst kostar det mer och visst har det tagit tid att komma till insikt att vi verkligen tror så pass mycket på hållbara produktion och okonstlade varor att vi är beredda att göra andra uppoffringar. Jag kan konstatera att det ligger mycket i Unungers kommentar om stigma och image och vår "tro" på ekologiskt har verkligen fått en skjuts framåt av att det nu (2009!) är ok att vara "fotriktig" - må vi ha blivit medelålders (?), kloka nog att låta hjärnan styra över begäret eller är världen tillräckligt pressad av miljöhotet för att det äntligen ska bli rätt att bry sig även om man inte bär Birkenstock och Palestinasjal till vardags ???


3 kommentarer:

  1. Ja, detta tål att funderas på. Ändå tycker jag resultatet är konstigt när undersökningar visar att försäljningen av ekologiska produkter ökar stadigt. Försäljningen ökade med 35 procent under det första kvartalet i år. Så hur hänger det egentligen ihop?

    Jag tycker helt klart att man inte ska köpa resultatet av undersökningen som visar att folk "dissar" krav-märkta produkter.... Kan det vara så att undersökningen är gjord på för kort tid för att ge "rätt" balans i undersökningen, kanske är den gjord på för få platser för att vara talande för hela Sverige...? och så vidare!

    HA det gott!

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att det är något fel på mätresultatet (bondjäntan) ökningen beror nog på att de frälsta har ökat sin andel kravmärkt konsumtion, medan vi som
    travar i gamla fotspår inte har börjat än. Det handlar nog mycket om vad varan "står för " i våra ögon. Vi vet att man "skulle nog" men hos många av oss är dessa varor för "bleka". Jag tror att det är dax för en aggresivare och inte så präktig marknadsföring. Fram med stora bössan och alla gamla beprövade trick.
    Gråpäronet.

    SvaraRadera
  3. Hej! Blir alltid så glad när du skriver om Krav-grejer. =)

    Handlar själv nästan uteslutande kravgrejer. Hur kan man INTE ta kravmjölk tex? Den lär ju smaka ganska lika...

    Sen har hela Co2 debatten förvirrat många konsumenter eftersom de tror att miljö enbart innebär Co2-påverkan. Så när de letar efter sin Svensktillverkade banan och inte hittar den tar de ändå en vanlig Chiquita eftersom den ändå fick resa långt som sin motsvarande kravmärkta konkurrent. Nej så ledsamt...

    SvaraRadera