18 september 2009

Växla ner

Alldeles nyligen läste jag Karin Liljas bok "Växla Ner - 77 sätt att leva bättre på mindre" och något väldigt märkligt inträffade då. Ja, faktiskt något som aldrig hänt förut - det var att efter sista sidan var läst slog jag upp första sidan igen helt sonika och sträckläste på studs detta "mästerverk" ännu en gång. Kanske är inte detta ett litterärt verk som kommer att gå till världshistorien och kanske avfärdas det av vissa som en övning i att sparka in öppna dörrar, men för mig var bokens filosofi och tankesätt alldeles mitt i prick på de tankar och känslor som just nu lever runt i min lilla huvudknopp.



Författarens teori och egna livsstil går ut på att genom att leva medvetet och smart kunna dra ner rejält på sin arbetstid och därmed få tidsutrymme till det som livet verkligen handlar om - familj, livsglädje, förverkliga egna drömmar och ha tid till det som man verkligen vill göra. Lilja uppmanar läsaren att tänka efter själv vad det är man verkligen vill göra med sitt liv och sedan helt enkelt växla ner alla kringaktiviteter för att få tiden att räcka till till det man njuter av.

Om man ordentligt funderar igenom hur man vill ha det och sedan framförallt strukturerar om sitt leverne och spenderande, så kan man visst förverkliga den tillvaro som mitt i ekorrhjulet och karriärsstressen verkar så avlägsen. Ekvationens två delar handlar om tid och pengar och inte helt överraskande frigörs tid om man ser till att se över de utgifter man lagt sig till med. Författaren kommer med massor av konkreta tips och framför allt bevisar hon med sin egen livsstil att detta är en högst möjlig förändring att genomföra. Klart en mycket läsvärd bok!

För egen del kunde boken och tankarna om nerväxling eller downshifting inte komma lägligare. Som på ett trollslag den dagen Max blev 6 månader började frågorna hagla om huruvida lillen stod i kö för dagis och när jag planerade att gå tillbaka till jobbet. Visst har lilla familjen så smått dragit upp planerna för vem som ska vara hemma när i framtiden och visst är jag medveten om att det kostar pengar att bo i hus, ha bil, roa sig och hoppas på en eller annan resa i framtiden, men just nu kunde jobb, karriär och kommunal barnomsorg inte kännas mer fjärran. Alldeles säkert är jag inte den första som fått uppebarelsen under föräldraledigheten att livet handlar om så mycket mer än jobb, pengar och självförverkligande i arbetslivet, men det måste sägas att det känns förbaskat skönt att ha nått den här punkten i livet.

Alldeles säkert kommer jag att gilla den intellektuella utmaningen den dagen jag kliver in på kontoret igen, men under inga omständigheter kommer det att kunna mäta sig med allt det underbara som jag upplever tillsammans med lillkillen just nu. Varenda dag är ett äventyr med nya påhitt, finslipande av motoriken och tusen upplevelser tillsammans. Boken Växla Ner kom verkligen som den inspiration jag behövde att ta steget fullt ut och inte tvivla en sekund på huruvida jag är ämnad att leva för att jobba eller jobba för att leva i framtiden.

Det kommer helt säkert att krävas en och annan diskussion med maken (åtmistone tills han får chansen att njuta av föräldraledighetslyxen i vår!) och diverse justeringar i vår livsstil, men det finns inte en chans att jag kommer att offra privilegiet att få följa varenda steg av min sons utveckling i vardagen. Här ska det växlas ner tills vi når en nivå där vi kan leva bekvämt och unna oss den lyx vi längtar efter emellanåt, men konsumtion för konsumerandets skull är definitivt ett minne blott.

2 kommentarer:

  1. Häftigt att du läste om den direkt! (jag har heller aldrig gjort nåt sånt) Visst får man nya prioriteringar när man får barn, och varje dag är ett fantastiskt äventyr! Trevlig helg på er, kram!

    SvaraRadera
  2. Å, varför har inte jag hört talas om den här boken tidigare??! Måste genast snoka reda på den! Ett jättetack för tipset!

    Mvh
    Liv

    SvaraRadera