Vår lokala Hemköpbutik besöker jag endast av två anledningar, varav den ena är att det blir en härlig tvåtimmarspromenad med barnvagn och den andra att butiken emellanåt saluför superfint gräsbeteskött från ett gäng lokala gårdar. Annars försöker vi veckohandla på Coop Forum då de har ett mångfaldigt bättre ekologiskt utbud och naturligtvis kan erbjuda bättre pris med sin betydligt större butik och kundkrets.
Fram till nu har jag dock gladeligen tagit mina härliga promenader till byns Hemköp för att fylla på med en udda förpackning mjölk, några äpplen eller kanske en och annan glömd middagsingrediens. Men nu vet-i-katten om jag inte rent av ska bojkotta dem med tanke på deras nya och urbota dumma reklamkampanj - "klistra ner priserna på Hemköp". Ingen kan väl ha missat reklamsnuttarna på TV om de hundratals varor som du själv kan välja rabatten på och väl i butiken presenteras jag med ett A4-ark med klistermärke i värsta lekskolestil.
Tanken är alltså att efter jag har lockats av reklamfilm och reklamblad så ska jag, om jag är en sån där dum "sucker" för erbjudande (...och det misstänker jag en stor del av befolkningen är - speciellt i tider av lågkonjunktur och allmänt krissnack) springa runt i min butik rustad med klistermärken och leta fram de varor som jag får "klistra till mig" 5 eller 10 kr rabatt på. Alltså.......är det någon som kände att besök i dagligvarubutik är så avslappnade och lugna att "ja, tack jag vill gärna delta i denna hysteriska aktivitet och addera en extra kvart till den roliga tiden som ska spenderas bakom kundvagn med eventuellt skrikande barn och förmodligen tusen andra ärenden att hinna med"? Vad tänkte ni Hemköp?...eller snarare reklambyrån Locomotiv som sålt kampanjen till Hemköp. Låt mig gissa att detta gäng hippa och kreativa, förmodligen storstadsbor i singelhushåll (?), människor aldrig någonsin provat på aktiviteten att veckohandla med och för familj???
Förrutom tanken att ha vuxna (utarbetade!) människor springandes runt på skattjakt med ett ark klistermärke är rent ut sagt idiotiskt och dumt, så kan ju knappast denna kampanj slagit ner i de lokala butikerna till de butiksanställdas skallande hurrarop. Butiken blir full av skräp och fundera bara på hur det ser ut när ett gäng medföljande 5-åringar dragit runt med dessa klistriga pilar. De stackars kassörskorna får sitta och vända och vrida på alla aktuella varor för att se om kunden fått dit en klisterlapp och i så fall manuellt slå till en knapp på kassan. Säkert precis vad de önskade sig utöver dagens alla andra repititiva moment som sliter på axlar, armar och rygg, samt en chans att stressas lite extra när varje kund i kassan tar en stund längre med en slingrande kö.
... och sen ska vi bara inte tala om hur man eventuellt har ställt det här i förhållande till Hemköps (förhoppningsvis existerande) miljöpolicy. Massor av papper, klister, tryck, extra sopor....give me a break!
....eller är jag bara en uppjagad småbarnsmamma i en värld full av i-landsproblem???? Hade det inte bara varit sååååå mycket enklare att sänka och annonsera priserna och låta dem gå automatiskt i kassan. Naturligtvis missar man då poängen att X antal kunder lockas till butiken av utannonserade priser, men lämnar den betalandes fullpris för att de inte fixat eller orkat engagera sig i klisterleken. Men kanske är det värt något att inte irritera sina kunder....i alla fall den delen hemmamammor som lägger en förmögenhet på veckans ekologiska matvaror och ett berg med dyra blöjor. Vi är bra aggresiva vi....
Tweet
Nä du är inte en agressiv småbarnsmamma, jag håller med dig! Varför inte sänka på en gång... suck. Dom vill kanske att man ska spendera mer tid där inne, för att det tar tid, och på sätt försöka få kunderna att handla ännu mer..
SvaraRadera